"Tällaista tarvitaan" Nuorten kokemuksia Elämäni pelistä
Heikkinen, Eeva; Hämäläinen, Reetta (2020)
Heikkinen, Eeva
Hämäläinen, Reetta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614025
Tiivistelmä
Kasvava mielenterveysongelmien määrä on saanut erilaiset toimijat kehittelemään erilaisia menetelmiä myös mielenterveyden tukemiseen. Dimmi-hankkeessa on kehitetty nuorten elämänhallinnan tukemiseen hyötypeli "Elämäni peli". Pelin on tarkoitus toimia keskustelun herättäjänä nuorten ja nuorten kanssa työskentelevien aikuisien välillä, esimerkiksi nuorisotyössä.
Opinnäytetyössämme oli tarkoituksenamme kuvata nuorten kokemuksia "Elämäni pelistä". Tutkimuskysymyksemme ovat, millaista hyötyä "Elämäni pelin" pelaamisesta nuoret ovat kokeneet, ja miten hyötypeli koetaan, kun se on osana aikuisen kanssa työskentelyä.
Tavoitteena on, että kokemuksien ja palautteen perusteella hyötypeliä saadaan kehitettyä. Lisäksi hyötypeliä ja siitä kerättyjä kokemuksia voidaan hyödyntää muiden digitaalisten menetelmien kehittämiseen.
Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastatellut nuoret olivat pelanneet "Elämäni peliä" yhdessä nuorten kanssa työskentelevien aikuisten kanssa tai itsenäisesti heidän ohjauksessaan Dimmi-hankkeen pilottien aikana. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivisesti teemoittain tutkimuskysymysten mukaan.
Nuoret kokivat "Elämäni pelin" itselleen hyödylliseksi elämänhallinnan ja positiivisen mielenterveyden tukemista ajatellen. Hyötypelin avulla nuoret saivat lisää tietoa elämänhallinnasta ja se vaikutti heidän ajatusmaailmaansa. Peli herätti nuorissa erilaisia tunteita ja näkökulmia sekä vahvisti heidän minäkuvaansa. Nuoret kokivat pelin opettavan myös elämän vaiheista ja valinnoista. Varsinaisia haittoja hyötypelistä nuoret eivät olleet kokeneet, tai ne olivat pääsääntöisesti ohimeneviä negatiivisia tunteita.
Nuorten kokemuksien mukaan hyötypeli on toimiva työkalu aikuisen ja nuoren väliseen vuorovaikutukseen. Hyötypeli tuki aikuisen ja nuoren välistä vuorovaikutusta eri keinoilla. Pelitilanne aikuisen läsnä ollessa koettiin pääasiassa myönteisesti. Kielteisinä kokemuksina nousi tunnelman muuttuminen ja pelin maailmaan mukaan pääsemisen vaikeus aikuisen läsnä ollessa.
Jatkotutkimuksena voisi pelistä tehdä vastaavaa tutkimusta, varsinkin kun "Elämäni peli" sovellus on nyt saatavilla vapaasti Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille. Lisäksi pelin vaikutusta mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyssä voitaisiin arvioida, vaikka kouluterveydenhuollossa.
Opinnäytetyössämme oli tarkoituksenamme kuvata nuorten kokemuksia "Elämäni pelistä". Tutkimuskysymyksemme ovat, millaista hyötyä "Elämäni pelin" pelaamisesta nuoret ovat kokeneet, ja miten hyötypeli koetaan, kun se on osana aikuisen kanssa työskentelyä.
Tavoitteena on, että kokemuksien ja palautteen perusteella hyötypeliä saadaan kehitettyä. Lisäksi hyötypeliä ja siitä kerättyjä kokemuksia voidaan hyödyntää muiden digitaalisten menetelmien kehittämiseen.
Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastatellut nuoret olivat pelanneet "Elämäni peliä" yhdessä nuorten kanssa työskentelevien aikuisten kanssa tai itsenäisesti heidän ohjauksessaan Dimmi-hankkeen pilottien aikana. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivisesti teemoittain tutkimuskysymysten mukaan.
Nuoret kokivat "Elämäni pelin" itselleen hyödylliseksi elämänhallinnan ja positiivisen mielenterveyden tukemista ajatellen. Hyötypelin avulla nuoret saivat lisää tietoa elämänhallinnasta ja se vaikutti heidän ajatusmaailmaansa. Peli herätti nuorissa erilaisia tunteita ja näkökulmia sekä vahvisti heidän minäkuvaansa. Nuoret kokivat pelin opettavan myös elämän vaiheista ja valinnoista. Varsinaisia haittoja hyötypelistä nuoret eivät olleet kokeneet, tai ne olivat pääsääntöisesti ohimeneviä negatiivisia tunteita.
Nuorten kokemuksien mukaan hyötypeli on toimiva työkalu aikuisen ja nuoren väliseen vuorovaikutukseen. Hyötypeli tuki aikuisen ja nuoren välistä vuorovaikutusta eri keinoilla. Pelitilanne aikuisen läsnä ollessa koettiin pääasiassa myönteisesti. Kielteisinä kokemuksina nousi tunnelman muuttuminen ja pelin maailmaan mukaan pääsemisen vaikeus aikuisen läsnä ollessa.
Jatkotutkimuksena voisi pelistä tehdä vastaavaa tutkimusta, varsinkin kun "Elämäni peli" sovellus on nyt saatavilla vapaasti Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille. Lisäksi pelin vaikutusta mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyssä voitaisiin arvioida, vaikka kouluterveydenhuollossa.