Varjostimet ja niiden käyttö visuaalisen tyylin saavuttamiseen Unity-pelimoottorissa
Kyllönen, Jaakko (2020)
Kyllönen, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä 3D-varjostimia ja niiden käyttöä Unity pelimoottorissa. Tarkoituksena oli antaa varjostimien toiminnasta helposti luettava kuva, jota varten ei tarvitse omata laajaa tietämystä ohjelmoinnista. Tietoa sovellettiin peliprojektissa.
Teoriassa tämä opinnäytetyö kävi 3D-mallinnuksen historiaa lyhyesti läpi, ja miten varjostimet ovat kehittyneet vuosien myötä siten, että pelikehittäjät ovat pystyneet tuottamaan realistisempia tietokonegrafiikalla luotuja ympäristöjä. Varjot, valaistus ja normaalikartoitus ovat 3D-projekteissa alueita, mitä myös käytiin läpi. Tavoitteena oli selventää varjostimien määrityksen vähemmän tietävälle lukijalle.
Unity-pelimoottorissa 3D-varjostimet ovat yksinkertaisesti käytettävissä ja muokattavia, mitä tultiin käyttämään hyödyksi peliprojektissa.
Käytännön osuudessa varjostimien käyttöä sovellettiin visuaalisen ulkonäön rakentamiseen 3D-pelimoottorissa ilman kokemusta ohjelmoinnista. Opinnäytetyö kävi läpi halutun graafisen tyylin ja miten Unity-moottorin kautta pystyi muokkaamaan olemassa olevia varjostimia visuaalisen tavoitteen saavuttamiseen.
Teoriassa tämä opinnäytetyö kävi 3D-mallinnuksen historiaa lyhyesti läpi, ja miten varjostimet ovat kehittyneet vuosien myötä siten, että pelikehittäjät ovat pystyneet tuottamaan realistisempia tietokonegrafiikalla luotuja ympäristöjä. Varjot, valaistus ja normaalikartoitus ovat 3D-projekteissa alueita, mitä myös käytiin läpi. Tavoitteena oli selventää varjostimien määrityksen vähemmän tietävälle lukijalle.
Unity-pelimoottorissa 3D-varjostimet ovat yksinkertaisesti käytettävissä ja muokattavia, mitä tultiin käyttämään hyödyksi peliprojektissa.
Käytännön osuudessa varjostimien käyttöä sovellettiin visuaalisen ulkonäön rakentamiseen 3D-pelimoottorissa ilman kokemusta ohjelmoinnista. Opinnäytetyö kävi läpi halutun graafisen tyylin ja miten Unity-moottorin kautta pystyi muokkaamaan olemassa olevia varjostimia visuaalisen tavoitteen saavuttamiseen.