Hankintastrategiat
Järvinen, Santeri (2020)
Järvinen, Santeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kattava ohjeistus mahdollisista strategiois-ta, joita voidaan hyödyntää toimeksiantajaorganisaation hankinnassa. Opin-näytetyön tarkoituksena on myös toimia mahdollisena perehdytysmateriaalina tai tuurausohjeena. Aihe on rajattu sähkö- ja automaatiokategoriaan, jossa tuoteryhminä ovat sähkökeskukset, kaapeliryhmät, sähkö- ja automaatiokom-ponentit sekä sähkömoottorit ja sähkögeneraattorit. Opinnäytetyössä käytetään apuna slovenialaisen Peter Kraljicin kehittelemää matriisia, jossa hankittavat tuoteryhmät jaetaan eri kategorioihin: strategisiin tuotteisiin, pullonkaulatuotteisiin, volyymituotteisiin sekä rutiinituotteisiin. Jaon jälkeen jokaiselle tuoteryhmälle kehitetään parhaat mahdolliset strategiat, jot-ka varmistavat hankittavien osien luotettavan saatavuuden sekä niiden pysy-misen kilpailukykyisenä.
Lopussa yhteenvetona on esitetty kaikki strategiat jokaiselle tuoteryhmälle. Lisäksi opinnäytetyössä esitetään jatkotutkimusehdotuksia. Opinnäytetyön tuotoksena saadaan kattava ohjeistus sähkö- ja automaatiokategorian tuote-ryhmistä, jota voidaan hyödyntää myös muissa hankintakategorioissa tai pe-rehdyttäessä uusia työntekijöitä.
Lopussa yhteenvetona on esitetty kaikki strategiat jokaiselle tuoteryhmälle. Lisäksi opinnäytetyössä esitetään jatkotutkimusehdotuksia. Opinnäytetyön tuotoksena saadaan kattava ohjeistus sähkö- ja automaatiokategorian tuote-ryhmistä, jota voidaan hyödyntää myös muissa hankintakategorioissa tai pe-rehdyttäessä uusia työntekijöitä.