Heuristiikat ja vinoumat strategisessa päätöksenteossa
Hentunen, Panu (2020)
Hentunen, Panu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714403
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo strategiseen päätöksentekoon sisältyvistä mekanismeista ja ilmiöistä sekä niiden heikosti tunnetuista ja huomioon otetuista vinoumista ja riskeistä. Kun päätöksenteon takana olevat mekanismit tiedostetaan, niihin pystytään myös varautumaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa tunnistamaan omassa ajattelussaan ja päätöksenteos-saan kyseisiä mekanismeja ja tekemään tiedostetumpia päätöksiä. Edellä mainittuja mekanismeja kutsutaan tässä opinnäytetyössä heuristiikoiksi ja kognitiivisiksi vinoumiksi. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käytettiin käyttäytymistaloustieteen ja systeemiajattelun kirjallisuutta, jolla saavutettiin aiheen syvällinen tuntemus ja teoriapohja.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin havainnointia, jolla pyrittiin saamaan mahdollisimman todenmukainen kuva aidoista päätöksenteon tilanteista. Tutkimuksessa ilmeni käyttäytymistaloustieteen poh-jimmainen oletus ihmisen rajoitetusta rationaalisuudesta. Niin kauan, kun johtaja ihmisenä tekee valintoja, hänen identiteettinsä, intuitionsa ja tunteensa vaikuttavat niihin. Tutkimus osoitti, että mieltymykset vaikuttavat myös strategisiin päätöksiin.
Tunnistamalla vaikuttimet päätöksenteon taustalla ja oppimalla muuttamaan näkökantaansa ihmisen pystyy kasvattamaan resilienssiään ja vahvistamaan sopeutumista haastavissa tilanteissa ja päätöksenteossa. Tutkimuksen myötä syntyneen päätöksenteon prosessia kuvaava malli voi tarjota hyvän pohjan aiheen jatkotutkimuksille.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa tunnistamaan omassa ajattelussaan ja päätöksenteos-saan kyseisiä mekanismeja ja tekemään tiedostetumpia päätöksiä. Edellä mainittuja mekanismeja kutsutaan tässä opinnäytetyössä heuristiikoiksi ja kognitiivisiksi vinoumiksi. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käytettiin käyttäytymistaloustieteen ja systeemiajattelun kirjallisuutta, jolla saavutettiin aiheen syvällinen tuntemus ja teoriapohja.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin havainnointia, jolla pyrittiin saamaan mahdollisimman todenmukainen kuva aidoista päätöksenteon tilanteista. Tutkimuksessa ilmeni käyttäytymistaloustieteen poh-jimmainen oletus ihmisen rajoitetusta rationaalisuudesta. Niin kauan, kun johtaja ihmisenä tekee valintoja, hänen identiteettinsä, intuitionsa ja tunteensa vaikuttavat niihin. Tutkimus osoitti, että mieltymykset vaikuttavat myös strategisiin päätöksiin.
Tunnistamalla vaikuttimet päätöksenteon taustalla ja oppimalla muuttamaan näkökantaansa ihmisen pystyy kasvattamaan resilienssiään ja vahvistamaan sopeutumista haastavissa tilanteissa ja päätöksenteossa. Tutkimuksen myötä syntyneen päätöksenteon prosessia kuvaava malli voi tarjota hyvän pohjan aiheen jatkotutkimuksille.