Kaupunkilainen opiskelija puutarha-alalla - Ammatillisen koulutuksen mahdollisuudet ja haasteet kestävän kaupunkiympäristön / elinympäristön rakentamisessa
Anttila-Koskinen, Teija (2020)
Anttila-Koskinen, Teija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012641
Tiivistelmä
Puutarha-alan koulutukseen hakeutuu entistä enemmän kaupunkilaisia nuoria aikuisia, joiden luontosuhde ja ympäristötietoisuus on heikentynyt. Elinympäristönä on ollut kau-punkiympäristö, joten kosketuspinta luontoon on syntynyt ainoastaan rakennettujen viheralueiden kautta. Puutarha-alan koulutus ja opetussuunnitelma ovat uudistumassa, joten viherrakentaminen perustuu enemmän luonnonympäristön säilyttämiseen kuin uudisrakentamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kartoittaa, minkälainen luon-tosuhde ja ympäristön havainnointikyky on kaupunkilaisella nuorella, joka hakeutuu opiskelijaksi puutarha-alan koulutukseen. Tukevatko opetussuunnitelma ja opetus riit-tävästi opiskelijan kasvua kestävän kaupunkiympäristön rakentajaksi?
Aineiston keruu tapahtui pieneltä osin opiskelijoiden päiväkirjojen, oman yli kymmenen vuoden ammatillisen opetustyön ja kirjallisuuden kautta. Tutkimusmenetelmänä on käy-tetty toimintatutkimusta, jossa on ollut mukana neljä Omnian ammattiopiston puutarha-alan, viheralan osaamisalan opiskelijaa, jotka ovat kasvaneet kaupunkiympäristössä.
Puutarha-alan koulutus ja uusi opetussuunnitelma antaa hyvät mahdollisuudet kaupun-kilaiselle opiskelijalle parantaa elinympäristönsä viihtyvyyttä, luontosuhdetta ja rakenne-taan entistä kestävämpää kaupunkiympäristöä kansalaisille. Opetuksen haasteina on myös opettaa nuorelle mahdollisuudet, joilla hän voi vaikuttaa tulevaisuuden viheraluei-den, lähimetsien ja -niittyjen säilyttämiseen.
Aineiston keruu tapahtui pieneltä osin opiskelijoiden päiväkirjojen, oman yli kymmenen vuoden ammatillisen opetustyön ja kirjallisuuden kautta. Tutkimusmenetelmänä on käy-tetty toimintatutkimusta, jossa on ollut mukana neljä Omnian ammattiopiston puutarha-alan, viheralan osaamisalan opiskelijaa, jotka ovat kasvaneet kaupunkiympäristössä.
Puutarha-alan koulutus ja uusi opetussuunnitelma antaa hyvät mahdollisuudet kaupun-kilaiselle opiskelijalle parantaa elinympäristönsä viihtyvyyttä, luontosuhdetta ja rakenne-taan entistä kestävämpää kaupunkiympäristöä kansalaisille. Opetuksen haasteina on myös opettaa nuorelle mahdollisuudet, joilla hän voi vaikuttaa tulevaisuuden viheraluei-den, lähimetsien ja -niittyjen säilyttämiseen.