Tunnettuus- ja imagotutkimus OVV Asuntopalvelut Joensuulle
Miettinen, Pilvi (2020)
Miettinen, Pilvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714544
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli selvittää toimeksiantajan myyntipalvelun tunnettuutta ja yrityksen nykyistä imagoa sekä kartoittaa toimeksiantajan tarjoaman myyntipalvelun käyttöhalukkuutta asuntosijoittajien keskuudessa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi OVV Asuntopalvelut Joensuu.
Opinnäytetyö jakautuu neljään keskeiseen osaan, joita ovat teoreettinen tietoperusta, tutkimusosio, tutkimustulosten esittely sekä johtopäätökset ja kehitysideat. Tutkimuksen teoriaosuudessa taustoitetaan tutkimuskysymyksiin liittyvää tietoperustaa asuntosijoittamisen, brändin ja sen tunnettuuden sekä imagon osalta.
Tunnettuus- ja imagotutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Otantamenetelmänä käytettiin ositettua otantaa ja kyselylomake lähetettiin 500 toimeksiantajan asiakkaalle. Kyselylomake pohjautuu toimeksiannosta johdettuihin tutkimuskysymyksiin. Kyselyn vastausprosentti oli 16,4 %.
Tutkimustulosten avulla saatiin selville myyntipalvelun tunnettuuden olevan melko hyvä ja toimeksiantajan imagon vastaavan pitkälti yrityksen identiteettiä. Tutkimuksen avulla saatiin myös suuntaa antavia lukumääriä myynti- ja ostotoimeksiantojen määrästä tulevaisuudessa. Tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tunnettuuden sekä imagon kehittämisessä.
Opinnäytetyö jakautuu neljään keskeiseen osaan, joita ovat teoreettinen tietoperusta, tutkimusosio, tutkimustulosten esittely sekä johtopäätökset ja kehitysideat. Tutkimuksen teoriaosuudessa taustoitetaan tutkimuskysymyksiin liittyvää tietoperustaa asuntosijoittamisen, brändin ja sen tunnettuuden sekä imagon osalta.
Tunnettuus- ja imagotutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Otantamenetelmänä käytettiin ositettua otantaa ja kyselylomake lähetettiin 500 toimeksiantajan asiakkaalle. Kyselylomake pohjautuu toimeksiannosta johdettuihin tutkimuskysymyksiin. Kyselyn vastausprosentti oli 16,4 %.
Tutkimustulosten avulla saatiin selville myyntipalvelun tunnettuuden olevan melko hyvä ja toimeksiantajan imagon vastaavan pitkälti yrityksen identiteettiä. Tutkimuksen avulla saatiin myös suuntaa antavia lukumääriä myynti- ja ostotoimeksiantojen määrästä tulevaisuudessa. Tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tunnettuuden sekä imagon kehittämisessä.