Kiusaamista ennaltaehkäisevien toimenpiteiden toteutuminen varhaiskasvatuksen arjessa
Nevalampi, Nelli; Sauk, Kaisa (2020)
Nevalampi, Nelli
Sauk, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814723
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka kiusaamista ennaltaehkäisevät toimenpiteet toteutuvat varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä konkreettista tietoa, toteutuuko kiusaamisen ennaltaehkäisy ja millaisia menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen käytetään varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen toimintayksiköiden kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan kiusaamista ilmiönä, käydään kiusaamista läpi käsitteenä ja tutkitaan kiusaamisen ennaltaehkäisyä sekä kiusaamista varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuuden painopisteenä on kuitenkin pidetty kiusaamisen ennaltaehkäisyä. Teoriaosuudessa perehdytään valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä siihen, miten nykyiset säädökset ennaltaehkäisevät kiusaamista. Haastatteluun osallistuneiden päiväkotien suunnitelmat kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta on esitelty teoriaosuudessa. Teoriaosuus käsittelee myös kiusaamiseen liittyvää lainsäädäntöä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin kolmen eri Vantaan varhaiskasvatusyksikön kanssa. Toimintamenetelmänä käytettiin syvähaastattelua. Tutkimuksen haastatteluun osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa sekä yksi varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Syvähaastattelun tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa on nostettu esiin keskeisimmät asiat sekä toimenpiteet, jotka ennaltaehkäisevät kiusaamista. Näistä keskeisimpinä korostuivat tunnetaidot, kaveritaidot sekä henkilökunnan toiminta. Tulosten yhteenvedon perusteella voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneissa kolmessa päiväkodissa kiusaamisen ennaltaehkäisevät toimenpiteet toteutuvat päiväkodin arjessa ja ennaltaehkäisyssä hyödynnetään erilaisia pedagogisia menetelmiä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan kiusaamista ilmiönä, käydään kiusaamista läpi käsitteenä ja tutkitaan kiusaamisen ennaltaehkäisyä sekä kiusaamista varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuuden painopisteenä on kuitenkin pidetty kiusaamisen ennaltaehkäisyä. Teoriaosuudessa perehdytään valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä siihen, miten nykyiset säädökset ennaltaehkäisevät kiusaamista. Haastatteluun osallistuneiden päiväkotien suunnitelmat kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta on esitelty teoriaosuudessa. Teoriaosuus käsittelee myös kiusaamiseen liittyvää lainsäädäntöä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin kolmen eri Vantaan varhaiskasvatusyksikön kanssa. Toimintamenetelmänä käytettiin syvähaastattelua. Tutkimuksen haastatteluun osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa sekä yksi varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Syvähaastattelun tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa on nostettu esiin keskeisimmät asiat sekä toimenpiteet, jotka ennaltaehkäisevät kiusaamista. Näistä keskeisimpinä korostuivat tunnetaidot, kaveritaidot sekä henkilökunnan toiminta. Tulosten yhteenvedon perusteella voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneissa kolmessa päiväkodissa kiusaamisen ennaltaehkäisevät toimenpiteet toteutuvat päiväkodin arjessa ja ennaltaehkäisyssä hyödynnetään erilaisia pedagogisia menetelmiä.