Musiikkialbumin projektinhallinta Suomessa
Koivumäki, Andrei (2011)
Koivumäki, Andrei
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella projektinhallintaa ja sen osuutta musiikkialbumin teossa Suomessa. Projektinhallintaa ja kuinka paljon sitä voidaan ja/tai hyödynnetään äänialbumin projektissa tutkittiin case –tapauksen kautta.
Työn alussa käydään läpi yleisesti musiikkiteollisuuden rakennetta Suomessa sekä miten digitalisoituminen on muuttanut musiikkiteollisuutta. Mitä haasteita ja uusia mahdollisuuksia 2000-luku on tuonut mukanaan. Tämän jälkeen käydään läpi markkinoinnin peruskilpailukeinot. Niissä käsitellään mitä tarkoitetaan tuotteella, miten muun muassa tuotteen eli opinnäytetyön tapauksessa albumin saatavuus, hinta ja markkinointi vaikuttavat albumin myyntiin.
Teoria osuudessa tarkastellaan projektihallintaa ja sen eri vaiheita sekä mitä on projektityöskentely muotona. Lukijalle avataan myös projektinhallinta toimintamallia selkeämmäksi, kuten miten projekti aloitetaan ja mitä asioita projektinhallinnassa on hyvä ottaa huomioon.
Tässä opinnäytetyössä projektinhallintaa tutkittiin case – tapauksen kautta, joka on suomalaisen rap-artistin musiikkialbumin projektinhallinta. Tästä syystä projektinhallinnasta rajattiin tarkoituksella pois esimerkiksi projektin rekrytointiin, työntekijöiden motivointiin liittyviä asioita ja paneuduttiin enemmän albumin projektinhallinnan kannalta enemmän olennaisiin asioihin, kuten projektin rajaus, aikataulu ja resurssit.
Työn edessä todettiin, että hyvin tehty projektisuunnitelma ja rajaus auttavat aikataulussa pysymisessä. Projektinhallinta toimii erinomaisena työkaluna musiikkialbumin äänityksessä.
Työn alussa käydään läpi yleisesti musiikkiteollisuuden rakennetta Suomessa sekä miten digitalisoituminen on muuttanut musiikkiteollisuutta. Mitä haasteita ja uusia mahdollisuuksia 2000-luku on tuonut mukanaan. Tämän jälkeen käydään läpi markkinoinnin peruskilpailukeinot. Niissä käsitellään mitä tarkoitetaan tuotteella, miten muun muassa tuotteen eli opinnäytetyön tapauksessa albumin saatavuus, hinta ja markkinointi vaikuttavat albumin myyntiin.
Teoria osuudessa tarkastellaan projektihallintaa ja sen eri vaiheita sekä mitä on projektityöskentely muotona. Lukijalle avataan myös projektinhallinta toimintamallia selkeämmäksi, kuten miten projekti aloitetaan ja mitä asioita projektinhallinnassa on hyvä ottaa huomioon.
Tässä opinnäytetyössä projektinhallintaa tutkittiin case – tapauksen kautta, joka on suomalaisen rap-artistin musiikkialbumin projektinhallinta. Tästä syystä projektinhallinnasta rajattiin tarkoituksella pois esimerkiksi projektin rekrytointiin, työntekijöiden motivointiin liittyviä asioita ja paneuduttiin enemmän albumin projektinhallinnan kannalta enemmän olennaisiin asioihin, kuten projektin rajaus, aikataulu ja resurssit.
Työn edessä todettiin, että hyvin tehty projektisuunnitelma ja rajaus auttavat aikataulussa pysymisessä. Projektinhallinta toimii erinomaisena työkaluna musiikkialbumin äänityksessä.