Yksin ulapalla vai samassa veneessä kohti yritysmaailman aallokkoa - opiskelijoiden kokemuksia peer to peer -toimintamallissa opiskelusta
Lagerström, Christina (2011)
Lagerström, Christina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713607
Tiivistelmä
Learning by developing on Laurea ammattikorkeakoulun pedagoginen menetelmä, jolla pyritään uusilla oppimisympäristöillä olemaan yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämä haastaa opiskelijan kehittämään uusia menetelmiä erilaisten projektien ja hankkeiden avulla. Peer to peer –toimintamalli on moderni tapa opiskella liiketalouden tradenomiksi Laurea ammattikorkeakoulussa. Opiskelu tapahtuu kehittämisprojektien kautta erilaisissa työyhteisölähtöisissä oppimisympäristöissä. Opinnäytetyöni tarkoitus on tuoda esiin opiskelijoiden sekä opiskelunsa keskeyttäneiden kokemuksia peer to peer –toimintamallista. CDS on valtakunnallinen opiskeljoiden syrjäytymisen ehkäisyyn välineitä etsivä hanke ja opinnäytetyöni on osa tätä hanketta. Tutkimuskysymyksillä työssä selvitetään opiskelijoiden kokemusta peer to peer –toimintamallista, ohjauksen riittävyyttä sekä opiskelukykyä lisääviä sekä poistavia tekijöitä.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu ammattikorkeakoulupedagogiikasta ja opiskelukyvykkyyden määritelmistä. Opinnäytetyössä esittelen myös liiketalouden koulutusohjelman opintoja ja peer to peer –toimintamallia. Aikaisempia tutkimuksia ammattikorkeakouluopinnoista työssäni käytetään havainnollistamaan samanlaisten ilmiöiden ilmentymistä eri ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyö on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Aineisto on kerätty haastattelun sekä kyselylomakkeen avulla. Opiskelijoille suunnattu haastattelu perustuu kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen periaatteisiin. Kyselylomakkeella kerätty aineisto on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa on laadullisia piirteitä. Haastateltavia opinnäytetyössä on kolme. Kyselylomakkeisiin vastasi yhdeksästätoista keskeyttäneestä kuusi.
Opinnäytetyössä tulee esiin työelämälähtöisen opiskelun kokeminen tulevaisuuden kannalta tärkeänä ja motivoivana. Opiskelevien haastatteluista käy ilmi että itseohjautuvuus ja vastuu omista opinnoista on heidän opintoja määrittävä tekijä. Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan itse kiinnostavia projekteja ja suuntaamaan opintojaan omien kiinnostusten mukaan. Työskentely koulun ulkopuolisen tahojen kanssa koettiin antavan mahdollisuuksia valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen. Keskeyttäneiden tuloksissa käy ilmi että teorian puute on peer to peer –toimintamallin heikkous. Vastauksissa tuli ilmi että teoriaopintojen vähäisyys tuntui olevan opiskelijan motivaatiota laskeva tekijä. Haastatteluissa tuli ilmi opiskelijayhteisön tärkeys opinnoissa. Ajatukset keskeyttämisestä ja opintojen jatkamisesta jaettiin vertaisten opiskelijoiden kanssa ja ryhmällä oli suuri merkitys opiskelijoille.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu ammattikorkeakoulupedagogiikasta ja opiskelukyvykkyyden määritelmistä. Opinnäytetyössä esittelen myös liiketalouden koulutusohjelman opintoja ja peer to peer –toimintamallia. Aikaisempia tutkimuksia ammattikorkeakouluopinnoista työssäni käytetään havainnollistamaan samanlaisten ilmiöiden ilmentymistä eri ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyö on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Aineisto on kerätty haastattelun sekä kyselylomakkeen avulla. Opiskelijoille suunnattu haastattelu perustuu kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen periaatteisiin. Kyselylomakkeella kerätty aineisto on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa on laadullisia piirteitä. Haastateltavia opinnäytetyössä on kolme. Kyselylomakkeisiin vastasi yhdeksästätoista keskeyttäneestä kuusi.
Opinnäytetyössä tulee esiin työelämälähtöisen opiskelun kokeminen tulevaisuuden kannalta tärkeänä ja motivoivana. Opiskelevien haastatteluista käy ilmi että itseohjautuvuus ja vastuu omista opinnoista on heidän opintoja määrittävä tekijä. Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan itse kiinnostavia projekteja ja suuntaamaan opintojaan omien kiinnostusten mukaan. Työskentely koulun ulkopuolisen tahojen kanssa koettiin antavan mahdollisuuksia valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen. Keskeyttäneiden tuloksissa käy ilmi että teorian puute on peer to peer –toimintamallin heikkous. Vastauksissa tuli ilmi että teoriaopintojen vähäisyys tuntui olevan opiskelijan motivaatiota laskeva tekijä. Haastatteluissa tuli ilmi opiskelijayhteisön tärkeys opinnoissa. Ajatukset keskeyttämisestä ja opintojen jatkamisesta jaettiin vertaisten opiskelijoiden kanssa ja ryhmällä oli suuri merkitys opiskelijoille.