Työntekijäkokemus ja sitoutuminen asiantuntijaorganisaatiossa
Kvist, Paula (2020)
Lataukset:
Kvist, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814798
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää rahoitusalalla toimivan yrityksen asiantuntijaorganisaation työntekijäkokemuksen tilaa ja kokemuksen vaikutusta sitoutumiseen. Tutkimuksella pyrittiin tunnistamaan työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät sekä saamaan tietoa, miten eri tekijät vaikuttavat työntekijäkokemukseen. Lähtökohtana tutkimuksella oli olettamus, että organisaation työntekijäkokemuksessa ja sen johtamisessa saattaa olla parannettavaa.
Työntekijäkokemuksella tarkoitetaan työntekijän kokonaisvaltaista kokemusta organisaatiosta. Tämän kokonaisvaltaisen kokemuksen johtamisen kautta organisaatiolla on mahdollisuus näyttäytyä työpaikkana, jossa halutaan työskennellä ja johon pääsystä työntekijät kilpailevat. Työntekijäkokemuksen johtamisen voidaan nähdä olevan todella tärkeää nykyisessä toimintaympäristössä, jossa osaavat työntekijät valitsevat työpaikan, jonka arvot vastaavat heidän omiaan ja joka pystyy tarjoamaan heille innostavan työympäristön. Usein kuitenkin törmätään yhä tilanteisiin, joissa työntekijäkokemusta ei johdeta, vaikka sen voidaan suoraan nähdä vaikuttavan yrityksen kilpailukykyyn ja tulokseen.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Aineisto käsiteltiin sisällön- ja aineistonanalyysin keinoin. Tutkimuksen tietoperustana toimi työntekijäkokemukseen ja sitoutumiseen liittyvä teoria ja aiheesta julkaistut asiantuntija-artikkelit. Tutkimuksen kautta havaittiin, että vaikka kohdeorganisaatossa oli tekijöitä, jotka luovat positiivista työntekijäkokemusta, myös kehitettävää oli paljon. Organisaatiolta puuttui kokonaisvaltaisen työntekijäkokemuksen johtamismalli ja henkilöstön sitoutumisen taso oli heikko. Johtopäätöksenä todettiin, että asiantuntijoiden työntekijäkokemuksen parantamiseksi organisaatiossa tulee panostaa kokemuksen johtamiseen, osaamispääoman poistumisen estämiseksi.
Työntekijäkokemuksella tarkoitetaan työntekijän kokonaisvaltaista kokemusta organisaatiosta. Tämän kokonaisvaltaisen kokemuksen johtamisen kautta organisaatiolla on mahdollisuus näyttäytyä työpaikkana, jossa halutaan työskennellä ja johon pääsystä työntekijät kilpailevat. Työntekijäkokemuksen johtamisen voidaan nähdä olevan todella tärkeää nykyisessä toimintaympäristössä, jossa osaavat työntekijät valitsevat työpaikan, jonka arvot vastaavat heidän omiaan ja joka pystyy tarjoamaan heille innostavan työympäristön. Usein kuitenkin törmätään yhä tilanteisiin, joissa työntekijäkokemusta ei johdeta, vaikka sen voidaan suoraan nähdä vaikuttavan yrityksen kilpailukykyyn ja tulokseen.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Aineisto käsiteltiin sisällön- ja aineistonanalyysin keinoin. Tutkimuksen tietoperustana toimi työntekijäkokemukseen ja sitoutumiseen liittyvä teoria ja aiheesta julkaistut asiantuntija-artikkelit. Tutkimuksen kautta havaittiin, että vaikka kohdeorganisaatossa oli tekijöitä, jotka luovat positiivista työntekijäkokemusta, myös kehitettävää oli paljon. Organisaatiolta puuttui kokonaisvaltaisen työntekijäkokemuksen johtamismalli ja henkilöstön sitoutumisen taso oli heikko. Johtopäätöksenä todettiin, että asiantuntijoiden työntekijäkokemuksen parantamiseksi organisaatiossa tulee panostaa kokemuksen johtamiseen, osaamispääoman poistumisen estämiseksi.