Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijäkokemus ja sitoutuminen asiantuntijaorganisaatiossa

Kvist, Paula (2020)

 
Avaa tiedosto
Työntekijäkokemus ja sitoutuminen asiantuntijaorganisaatiossa.pdf (519.0Kt)
Lataukset: 


Kvist, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814798
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää rahoitusalalla toimivan yrityksen asiantuntijaorganisaation työntekijäkokemuksen tilaa ja kokemuksen vaikutusta sitoutumiseen. Tutkimuksella pyrittiin tunnistamaan työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät sekä saamaan tietoa, miten eri tekijät vaikuttavat työntekijäkokemukseen. Lähtökohtana tutkimuksella oli olettamus, että organisaation työntekijäkokemuksessa ja sen johtamisessa saattaa olla parannettavaa.

Työntekijäkokemuksella tarkoitetaan työntekijän kokonaisvaltaista kokemusta organisaatiosta. Tämän kokonaisvaltaisen kokemuksen johtamisen kautta organisaatiolla on mahdollisuus näyttäytyä työpaikkana, jossa halutaan työskennellä ja johon pääsystä työntekijät kilpailevat. Työntekijäkokemuksen johtamisen voidaan nähdä olevan todella tärkeää nykyisessä toimintaympäristössä, jossa osaavat työntekijät valitsevat työpaikan, jonka arvot vastaavat heidän omiaan ja joka pystyy tarjoamaan heille innostavan työympäristön. Usein kuitenkin törmätään yhä tilanteisiin, joissa työntekijäkokemusta ei johdeta, vaikka sen voidaan suoraan nähdä vaikuttavan yrityksen kilpailukykyyn ja tulokseen.

Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Aineisto käsiteltiin sisällön- ja aineistonanalyysin keinoin. Tutkimuksen tietoperustana toimi työntekijäkokemukseen ja sitoutumiseen liittyvä teoria ja aiheesta julkaistut asiantuntija-artikkelit. Tutkimuksen kautta havaittiin, että vaikka kohdeorganisaatossa oli tekijöitä, jotka luovat positiivista työntekijäkokemusta, myös kehitettävää oli paljon. Organisaatiolta puuttui kokonaisvaltaisen työntekijäkokemuksen johtamismalli ja henkilöstön sitoutumisen taso oli heikko. Johtopäätöksenä todettiin, että asiantuntijoiden työntekijäkokemuksen parantamiseksi organisaatiossa tulee panostaa kokemuksen johtamiseen, osaamispääoman poistumisen estämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste