Läsnäolopedagogiikan perehdytysoppaan kehittämistyö
Väänänen, Sirpa (2020)
Väänänen, Sirpa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814782
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus, 60 op
Sosionomi AMK
Sirpa Väänänen
Läsnäolopedagogiikan perehdytysoppaan kehittämistyö
2020
Lopen kunnan varhaiskasvatuksen kantavana johtoajatuksena on läsnäolopedagogiikan toteutta-minen. Tämän sähköisenä portfoliona toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli, että jokainen Lo-pen kuntaan tuleva uusi varhaiskasvatuksen työntekijä saa saman perehdytyksen läsnäolopedago-giikan osalta. Kehittämistehtävänä oli luoda kattava läsnäolopedagogiikan perehdytysmateriaali Lopen kunnalle. Työntekijät käyttävät omaa persoonaansa toteuttaessaan läsnäolopedagogiikkaa, mutta nyt sen lähtökohdat ja näkökulma ovat kaikkien Lopen kunnan varhaiskasvatuksen työnteki-jöiden saatavilla.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kunnan varhaiskasvatuksen henkilökunnan omaksumaan tietoon läsnäolopedagogiikasta sekä saatavilla olevaan teoreettiseen tietoon. Tiedonkeruu tapahtui haastattelemalla työntekijöitä kirjallisesti yksittäin, kirjallisesti tiimeittäin, sekä yksittäisin video-haastatteluin. Tuloksena syntyi läsnäolopedagogiikan perehdytysopas, joka vastaa kysymyksiin Mitä läsnäolopedagogiikka on, Miten sitä toteutetaan ja Miksi sitä toteutetaan. Mitä -kysymys toimii läs-näolopedagogiikan määritelmänä, miten -kysymys toimii sen menetelmien pohtimisena, ja miksi -kysymys toimii avaimena kasvattajan pedagogisen ymmärryksen löytämiseen. Perehdytysopas koostuu kolmesta sähköisestä esityksestä sisältäen otteita henkilökunnan haastatteluista, sekä kir-jallisesta materiaalista. Perehdytysopas jää Lopen kunnan varhaiskasvatuksen vapaaseen käyt-töön.
Mikäli opinnäytetyöni saisi tutkimuksellista jatkoa, mielenkiintoinen tutkittava näkökulma olisi läs-näolopedagogiikan vaikutus työssäjaksamiseen. Toinen tutkimuksen aihe voisi olla läsnäolopeda-gogiikka huoltajien näkökulmasta, myös pienryhmätoiminta läsnäolopedagogisena toimintana olisi tutkittavana aiheena hyödyllinen.
Linkki portfolioon:
https://www.bulbapp.com/u/läsnäolopedagogiikan-perehdytysoppaan-kehittämistyö?sharedLink=a3f39e4f-f656-4138-8f42-32a5700844d5
Asiasanat: Läsnäolopedagogiikka, mindfullness, sensitiivinen vuorovaikutus, osallisuus
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus, 60 op
Sosionomi AMK
Sirpa Väänänen
Läsnäolopedagogiikan perehdytysoppaan kehittämistyö
2020
Lopen kunnan varhaiskasvatuksen kantavana johtoajatuksena on läsnäolopedagogiikan toteutta-minen. Tämän sähköisenä portfoliona toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli, että jokainen Lo-pen kuntaan tuleva uusi varhaiskasvatuksen työntekijä saa saman perehdytyksen läsnäolopedago-giikan osalta. Kehittämistehtävänä oli luoda kattava läsnäolopedagogiikan perehdytysmateriaali Lopen kunnalle. Työntekijät käyttävät omaa persoonaansa toteuttaessaan läsnäolopedagogiikkaa, mutta nyt sen lähtökohdat ja näkökulma ovat kaikkien Lopen kunnan varhaiskasvatuksen työnteki-jöiden saatavilla.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kunnan varhaiskasvatuksen henkilökunnan omaksumaan tietoon läsnäolopedagogiikasta sekä saatavilla olevaan teoreettiseen tietoon. Tiedonkeruu tapahtui haastattelemalla työntekijöitä kirjallisesti yksittäin, kirjallisesti tiimeittäin, sekä yksittäisin video-haastatteluin. Tuloksena syntyi läsnäolopedagogiikan perehdytysopas, joka vastaa kysymyksiin Mitä läsnäolopedagogiikka on, Miten sitä toteutetaan ja Miksi sitä toteutetaan. Mitä -kysymys toimii läs-näolopedagogiikan määritelmänä, miten -kysymys toimii sen menetelmien pohtimisena, ja miksi -kysymys toimii avaimena kasvattajan pedagogisen ymmärryksen löytämiseen. Perehdytysopas koostuu kolmesta sähköisestä esityksestä sisältäen otteita henkilökunnan haastatteluista, sekä kir-jallisesta materiaalista. Perehdytysopas jää Lopen kunnan varhaiskasvatuksen vapaaseen käyt-töön.
Mikäli opinnäytetyöni saisi tutkimuksellista jatkoa, mielenkiintoinen tutkittava näkökulma olisi läs-näolopedagogiikan vaikutus työssäjaksamiseen. Toinen tutkimuksen aihe voisi olla läsnäolopeda-gogiikka huoltajien näkökulmasta, myös pienryhmätoiminta läsnäolopedagogisena toimintana olisi tutkittavana aiheena hyödyllinen.
Linkki portfolioon:
https://www.bulbapp.com/u/läsnäolopedagogiikan-perehdytysoppaan-kehittämistyö?sharedLink=a3f39e4f-f656-4138-8f42-32a5700844d5
Asiasanat: Läsnäolopedagogiikka, mindfullness, sensitiivinen vuorovaikutus, osallisuus