Terveydenhuollon ammattilaisten osaamisen kehittäminen : lääkkeellisen hapen ja hengitysilman verkkokurssin tuottaminen
Pöysti, Essi (2020)
Pöysti, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714605
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja helppokäyttöinen verkkokurssi tukemaan koulutusta lääkkeellisistä kaasuista. Verkkokurssi rajattiin koskemaan vain lääkkeellistä happea ja hengitysilmaa. Kehitettävän tuotoksen tarkoituksena oli terveydenhuollon ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja potilasturvallisuuden lisääminen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämishanke, joka toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Konstruktiivisen tutkimusotteen ideana on kehittää uusi tuote käytäntöön. Tässä kehittämishankkeessa kehitettiin ja luotiin toimiva verkkokurssi, joka toteutettiin neljässä eri vaiheessa. Nämä olivat suunnittelu- ja aloitusvaihe, verkkokurssin työstövaihe, tarkastus ja arviointivaihe sekä palaute, viimeistely ja valmis tuotos.
Verkkokurssi luotiin kaupalliselle, suomalaiselle oppimisalustalle, joka oli helppokäyttöinen ja selkeä. Teoriasisältö tarkastettiin yhdessä kaasualan asiantuntijan osaamista hyödyntäen haastattelemalla. Verkkokurssi lähetettiin 20 asiantuntijalle, joista 13 suoritti verkkokurssin. Verkkokurssin palaute ja kehittämisideat kartoitettiin kyselylomakkeen avulla, johon osallistui kahdeksan asiantuntijaa. Verkkokurssia arvioitiin oppimisalustan sekä palautteen perusteella.
Verkkokurssi on toimiva menetelmä osaamisen vahvistamiseen ja ylläpitoon. Palautteiden perusteella verkkokurssin on oltava helppokäyttöinen, selkeä ja asiaa sisältävä. Kuvien käyttö on myös tarpeellinen sekä monivalintakysymykset oppimisen tukemiseen.
Kehittämishankeen tuotoksena syntynyt verkkokurssi on mahdollista kaupallistaa. Verkkokurssi esitettiin kaasualan asiantuntijayritykselle kaupallisena tuotteena. Lisäksi jatkossa voidaan kehittää ja ylläpitää verkkokurssin käytännöllisyyttä ja hyödynnettävyyttä terveydenhuollon toimipisteissä tai kaasuasiantuntijan ylläpitämänä koulutustilaisuutena.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämishanke, joka toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Konstruktiivisen tutkimusotteen ideana on kehittää uusi tuote käytäntöön. Tässä kehittämishankkeessa kehitettiin ja luotiin toimiva verkkokurssi, joka toteutettiin neljässä eri vaiheessa. Nämä olivat suunnittelu- ja aloitusvaihe, verkkokurssin työstövaihe, tarkastus ja arviointivaihe sekä palaute, viimeistely ja valmis tuotos.
Verkkokurssi luotiin kaupalliselle, suomalaiselle oppimisalustalle, joka oli helppokäyttöinen ja selkeä. Teoriasisältö tarkastettiin yhdessä kaasualan asiantuntijan osaamista hyödyntäen haastattelemalla. Verkkokurssi lähetettiin 20 asiantuntijalle, joista 13 suoritti verkkokurssin. Verkkokurssin palaute ja kehittämisideat kartoitettiin kyselylomakkeen avulla, johon osallistui kahdeksan asiantuntijaa. Verkkokurssia arvioitiin oppimisalustan sekä palautteen perusteella.
Verkkokurssi on toimiva menetelmä osaamisen vahvistamiseen ja ylläpitoon. Palautteiden perusteella verkkokurssin on oltava helppokäyttöinen, selkeä ja asiaa sisältävä. Kuvien käyttö on myös tarpeellinen sekä monivalintakysymykset oppimisen tukemiseen.
Kehittämishankeen tuotoksena syntynyt verkkokurssi on mahdollista kaupallistaa. Verkkokurssi esitettiin kaasualan asiantuntijayritykselle kaupallisena tuotteena. Lisäksi jatkossa voidaan kehittää ja ylläpitää verkkokurssin käytännöllisyyttä ja hyödynnettävyyttä terveydenhuollon toimipisteissä tai kaasuasiantuntijan ylläpitämänä koulutustilaisuutena.