Kotimaan kuljetusten kehittäminen ja optimointi : case: Sandvik Mining and Construction Oy Breakers Lahti
Kaukiainen, Nina (2011)
Kaukiainen, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101613833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101613833
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuljetusten suunnittelua ja optimointia. Työssä kartoitetaan Sandvik Mining and Construction Oy Breakers Lahden ja alihankkijoiden välisten säännöllisten kotimaan reittikuljetusten nykytilaa ja ongelma- sekä kehittämiskohteita. Työn tarkoituksena on löytää Sandvikille keinoja kuljetuskustannusten seurantaan ja logistiikan kehittämiseen. Tavoitteena on luoda erilaisia, mahdollisimman optimaalisia vakioreittivaihtoehtoja, joista yritys valitsee toimivimman vaihtoehdon kuljetustensa pohjaksi.
Työn teoreettinen osuus keskittyy kuljetusten suunnitteluun ja reitinoptimointiin. Kvalitatiivisen opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin avointa haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu case-yritykselle tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisia reittivaihtoehtoja Google Maps -ohjelmalla huomioiden muun muassa matkan, ajan ja kuljetuskaluston karkean täyttöasteen, työaikalainsäädännön sekä lastaus- ja purkupaikkojen aukiolot.
Tutkimuksessa selvisi, että Sandvikin määrittämät alihankkijoiden viikoittaiset käyntikerrat erosivat tutkimusajankohdan toteutuneista käynneistä. Alihankkijat sijaitsevat eri puolilla Suomea, jolloin yksittäisellä alihankkijalla ei ole taloudellisesti kannattavaa käydä useammin kuin muilla saman alueen alihankkijoilla, jollei kuljetuksia ulkoisteta toiselle kuljetusyritykselle. Lastaus- ja purkuajoissa oli suuria vaihteluja niin alihankkijoittain kuin samalla alihankkijalla käytäessä.
Kuljetusten rationalisointi onnistuu vain, kun kaikki toimitusketjun osapuolet osallistuvat toiminnan kehittämiseen. Toimittajayhteistyötä syventämällä alihankkijat sitoutetaan aikatauluihin aiempaa paremmin. Mikäli alihankkijat vastaavat kuljetuskustannuksista, paranee aikataulussa pysyminen ja lastaus- sekä purkuajat pienenevät. Lastaus- ja purkuaikoihin voidaan vaikuttaa myös porrastamalla kuljettajien työpäivän alkamisaikaa. Jotta kuljetukset vastaavat toiminnan todellista tarvetta, on alihankkijoilla käyntitarve määritettävä säännöllisesti.
Työn teoreettinen osuus keskittyy kuljetusten suunnitteluun ja reitinoptimointiin. Kvalitatiivisen opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin avointa haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu case-yritykselle tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisia reittivaihtoehtoja Google Maps -ohjelmalla huomioiden muun muassa matkan, ajan ja kuljetuskaluston karkean täyttöasteen, työaikalainsäädännön sekä lastaus- ja purkupaikkojen aukiolot.
Tutkimuksessa selvisi, että Sandvikin määrittämät alihankkijoiden viikoittaiset käyntikerrat erosivat tutkimusajankohdan toteutuneista käynneistä. Alihankkijat sijaitsevat eri puolilla Suomea, jolloin yksittäisellä alihankkijalla ei ole taloudellisesti kannattavaa käydä useammin kuin muilla saman alueen alihankkijoilla, jollei kuljetuksia ulkoisteta toiselle kuljetusyritykselle. Lastaus- ja purkuajoissa oli suuria vaihteluja niin alihankkijoittain kuin samalla alihankkijalla käytäessä.
Kuljetusten rationalisointi onnistuu vain, kun kaikki toimitusketjun osapuolet osallistuvat toiminnan kehittämiseen. Toimittajayhteistyötä syventämällä alihankkijat sitoutetaan aikatauluihin aiempaa paremmin. Mikäli alihankkijat vastaavat kuljetuskustannuksista, paranee aikataulussa pysyminen ja lastaus- sekä purkuajat pienenevät. Lastaus- ja purkuaikoihin voidaan vaikuttaa myös porrastamalla kuljettajien työpäivän alkamisaikaa. Jotta kuljetukset vastaavat toiminnan todellista tarvetta, on alihankkijoilla käyntitarve määritettävä säännöllisesti.