Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointi – Opas Malmin terveysaseman uusille työntekijöille
Riivari, Rasmus; Saarenvirta, Sonja (2020)
Riivari, Rasmus
Saarenvirta, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kompakti opas puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Yhteistyökumppanina toimi Malmin terveysasema ja kohderyhmänä Malmin terveysaseman uudet työntekijät. Opinnäytetyön tavoitteina oli toteuttaa selkeä ja helppokäyttöinen sähköinen opas, helpottaa puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia sekä tuottaa hyödyllinen apuväline terveysasematyöhön.
Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointi kuuluu keskeiseksi osaksi terveysasemalla työskentelevän terveyden- tai sairaanhoitajan työtä. Hoidon tarpeen arviointia tehdään aina terveydenhuollon ammattilaisen toimesta ja sitä voidaan suorittaa vastaanotolla, puhelimitse tai sähköisesti. Puhelimessa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi on haastavaa, sillä näköyhteys asiakkaaseen puuttuu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan käsitteitä hoidon tarpeen arviointi, hoidon tarpeen arviointia ohjaavat lait ja säädökset, hoidon tarpeen arviointi puhelimessa, yleisimmät syyt yhteydenotolle terveysasemalla sekä toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tuotos on sähköinen opas. Sähköinen opas laadittiin yhteistyökumppanin Malmin terveysaseman toiveiden ja tarpeiden mukaisesti, ja sen teoriatieto perustuu teoreettiseen viitekehykseen. Oppaan arvioivat kahdessa vaiheessa kohderyhmänä toimineet Malmin terveysaseman terveyden- ja sairaanhoitajat. Oppaan ensimmäinen versio annettiin viikoksi käyttöön kohderyhmälle ja palautteen perusteella oppaaseen tehtiin muutoksia. Lopullinen palaute pyydettiin muokatusta oppaasta ja sen mukaan opas oli selkeä, helppokäyttöinen ja helpotti hoidon tarpeen arviointia puhelimessa. Lisäksi vastaajista suurin osa hyödyntäisi opasta omassa työssään.
Palautteen perusteella oppaasta saatiin muodostettua käyttökelpoinen apuväline puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Opasta voisi jatkossa kehittää lisäämällä siihen enemmän oireita, koska nyt oppaaseen valittiin kohderyhmän toiveesta vain yleisimmät oireet. Oppaaseen voisi myös lisätä hoitopolkuja terveysasemalla esimerkiksi kansansairauksien osalta. Hyvä kehityskohde olisi lisäksi kääntää opas toiselle kotimaiselle kielelle eli ruotsille. The purpose of the thesis was to compose a compact guidebook for telephone triage. The thesis was carried out in co-operation with Malmi public health centre and the target group was new employees working at the public health centre. The aim of the thesis was to draw up a clear and easy-to-use electronic guidebook to facilitate telephone triage and to produce a useful tool for nurses working in public health centres.
Telephone triage is a key part of working as a public health nurse or registered nurse at a public health centre. Triage is always conducted by a health care professional and is carried out at the appointment, via telephone or electronically. Telephone triage is demanding because there is no visual contact to a customer. Concepts of triage, laws and acts directing triage, telephone triage, most common reasons for contacting public health centres and functional thesis are dealt with in the theoretical part of the thesis.
The thesis is functional and the result is an electronic guidebook. The electronical guide was compiled on the base of the wishes and needs of the thesis partner Malmi public health centre. The guide’s theory is based on the theoretical part of the thesis. The guidebook was evaluated in two parts by the target group of public health nurses and registered nurses at the public health centre. The first draft of the guidebook was given to the target group to be used for one week and changes were made to the guidebook based on the feedback. Final feedback was requested from the modified guidebook. The guide was clear, easy-to-use and it facilitated telephone triage according to the feedback. In addition, most of the respondents would utilize the guidebook in their own work.
The guidebook became a useful tool for telephone triage according to the feedback. The guide could be developed by adding more symptoms to it because now only the most common symptoms were selected to the guidebook by the request of the target group. Treatment paths at public health centres for example on national diseases could also be added. A good development area as an addition could be to translate the guidebook to the second national language Swedish.
Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointi kuuluu keskeiseksi osaksi terveysasemalla työskentelevän terveyden- tai sairaanhoitajan työtä. Hoidon tarpeen arviointia tehdään aina terveydenhuollon ammattilaisen toimesta ja sitä voidaan suorittaa vastaanotolla, puhelimitse tai sähköisesti. Puhelimessa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi on haastavaa, sillä näköyhteys asiakkaaseen puuttuu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan käsitteitä hoidon tarpeen arviointi, hoidon tarpeen arviointia ohjaavat lait ja säädökset, hoidon tarpeen arviointi puhelimessa, yleisimmät syyt yhteydenotolle terveysasemalla sekä toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tuotos on sähköinen opas. Sähköinen opas laadittiin yhteistyökumppanin Malmin terveysaseman toiveiden ja tarpeiden mukaisesti, ja sen teoriatieto perustuu teoreettiseen viitekehykseen. Oppaan arvioivat kahdessa vaiheessa kohderyhmänä toimineet Malmin terveysaseman terveyden- ja sairaanhoitajat. Oppaan ensimmäinen versio annettiin viikoksi käyttöön kohderyhmälle ja palautteen perusteella oppaaseen tehtiin muutoksia. Lopullinen palaute pyydettiin muokatusta oppaasta ja sen mukaan opas oli selkeä, helppokäyttöinen ja helpotti hoidon tarpeen arviointia puhelimessa. Lisäksi vastaajista suurin osa hyödyntäisi opasta omassa työssään.
Palautteen perusteella oppaasta saatiin muodostettua käyttökelpoinen apuväline puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Opasta voisi jatkossa kehittää lisäämällä siihen enemmän oireita, koska nyt oppaaseen valittiin kohderyhmän toiveesta vain yleisimmät oireet. Oppaaseen voisi myös lisätä hoitopolkuja terveysasemalla esimerkiksi kansansairauksien osalta. Hyvä kehityskohde olisi lisäksi kääntää opas toiselle kotimaiselle kielelle eli ruotsille.
Telephone triage is a key part of working as a public health nurse or registered nurse at a public health centre. Triage is always conducted by a health care professional and is carried out at the appointment, via telephone or electronically. Telephone triage is demanding because there is no visual contact to a customer. Concepts of triage, laws and acts directing triage, telephone triage, most common reasons for contacting public health centres and functional thesis are dealt with in the theoretical part of the thesis.
The thesis is functional and the result is an electronic guidebook. The electronical guide was compiled on the base of the wishes and needs of the thesis partner Malmi public health centre. The guide’s theory is based on the theoretical part of the thesis. The guidebook was evaluated in two parts by the target group of public health nurses and registered nurses at the public health centre. The first draft of the guidebook was given to the target group to be used for one week and changes were made to the guidebook based on the feedback. Final feedback was requested from the modified guidebook. The guide was clear, easy-to-use and it facilitated telephone triage according to the feedback. In addition, most of the respondents would utilize the guidebook in their own work.
The guidebook became a useful tool for telephone triage according to the feedback. The guide could be developed by adding more symptoms to it because now only the most common symptoms were selected to the guidebook by the request of the target group. Treatment paths at public health centres for example on national diseases could also be added. A good development area as an addition could be to translate the guidebook to the second national language Swedish.