Ilmastokasvatuksen menetelmiä esiopetusikäisille - Opas varhaiskasvatusyksikkö Flooraan
Koivula, Ella; Lindqvist-Aalto, Dina (2020)
Koivula, Ella
Lindqvist-Aalto, Dina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä, kehittää ja tukea esiopetusikäisten ilmastokasvatusta. Tavoitteena oli varhaiskasvatusyksikön ilmastokasvatuksen kehittäminen, lasten ilmastotietoisuuden lisääminen ja kasvattajien tukeminen ilmastokasvatuksen toteuttamisessa. Ilmastokasvatus valikoitui opinnäytetyön aiheeksi, koska aihe on kansainvälisesti ajankohtainen ja tärkeä. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö Flooran Kastanjakylän esiopetusryhmä.
Teoreettinen viitekehys koostui esiopetusikäisten oppimisesta toiminnallisuuden näkökulmasta ja kasvattajan toiminnasta oppimisen tukena. Teoriassa käsiteltiin ilmastokasvatusta sen lähikäsitteiden avulla. Teoriaan liittyi myös lasten ilmastokasvatuksen eri keinot.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen ja kehittämispainotteinen. Opinnäytetyön produktiona tehtiin ilmastokasvatusopas, joka on tarkoitettu esiopetuksen kasvattajille ja sitä voidaan tarkastella yhdessä lasten kanssa. Oppaan toteutus ja kehittäminen pohjautui lapsilähtöisyyteen ja palautteisiin. Visuaalisin ja tarinallisin keinoin oppaaseen koottiin monia erilaisia toiminnallisia teematuokioita, joilla ilmastokasvatuksen aihepiirejä voidaan käsitellä lasten kanssa positiivisesta näkökulmasta. Oppaaseen kehitettiin lisäksi muuta toimintatuokioiden tavoitteita tukevaa materiaalia. Oppaan kehittämisessä käytettiin toiminnallisia menetelmiä kehittämistoiminnan vaiheiden mukaisesti.
Oppaasta saatiin kattavaa palautetta ja kehittämisprosessi oli monivaiheinen ja tuottoisa. Esiopetuksen opettajan kokoaman palautteen mukaan opas tukee hyvin esiopetuksen tavoitteita ja on kokonaisuutena toimiva ja monipuolinen. Opas otettiin esiopetusryhmässä käyttöön ja sitä aiotaan hyödyntää jatkossakin.
Oppaan jatkokehittämismahdollisuudet ovat laajat ja varhaiskasvatusyksikkö Flooran lisäksi sitä voi käyttää myös muut ilmastokasvatuksesta kiinnostuneet kasvattajat. Opasta voi hyödyntää soveltaen eri-ikäisten lasten kanssa. The purpose of this thesis was to increase, develop and support climate education for preschool aged children. The aim was to develop an early childhood education unit’s climate education, raise children’s climate awareness and support educators in the implementation of climate education. Climate education was selected as the theme of the thesis, because the topic is globally current and important. The cooperation partner of the thesis was the Early Childhood Education Unit of the City of Helsinki, Floora's Kastanjakylä’s preschool group.
The theoretical framework consisted of preschool aged children’s learning from a functional point of view and the educator’s actions to support learning. In theory, climate education was addressed through its related terms. The theory also involved different ways of children's climate education.
The implementation of the thesis was functional and development-oriented. As the production of the thesis a climate education guide was made, which is intended for preschool educators and can be examined together with children. The implementation and development of the guide was based on child-orientation and feedback. By visual and story-based means, the guide collated a wide range of functional thematic sessions to deal with the themes of climate education with children from a positive perspective. In addition, other material supporting the objectives of the sessions was developed. Functional methods were used to develop the guide according to the stages of development.
The guide received a lot of encompassing feedback and the development process was multistaged and productive. According to the feedback gathered by the preschool teacher, the guide supports the objectives of preschool education and is functional and versatile as a whole. The guide was introduced in the preschool group and will be used in the future.
The possibilities for further development of the guide are extensive and it can also be used by other educators interested in climate education in addition to Early Childhood Education Unit Floora. The guide can be used as an adapted version with children of different ages.
Teoreettinen viitekehys koostui esiopetusikäisten oppimisesta toiminnallisuuden näkökulmasta ja kasvattajan toiminnasta oppimisen tukena. Teoriassa käsiteltiin ilmastokasvatusta sen lähikäsitteiden avulla. Teoriaan liittyi myös lasten ilmastokasvatuksen eri keinot.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen ja kehittämispainotteinen. Opinnäytetyön produktiona tehtiin ilmastokasvatusopas, joka on tarkoitettu esiopetuksen kasvattajille ja sitä voidaan tarkastella yhdessä lasten kanssa. Oppaan toteutus ja kehittäminen pohjautui lapsilähtöisyyteen ja palautteisiin. Visuaalisin ja tarinallisin keinoin oppaaseen koottiin monia erilaisia toiminnallisia teematuokioita, joilla ilmastokasvatuksen aihepiirejä voidaan käsitellä lasten kanssa positiivisesta näkökulmasta. Oppaaseen kehitettiin lisäksi muuta toimintatuokioiden tavoitteita tukevaa materiaalia. Oppaan kehittämisessä käytettiin toiminnallisia menetelmiä kehittämistoiminnan vaiheiden mukaisesti.
Oppaasta saatiin kattavaa palautetta ja kehittämisprosessi oli monivaiheinen ja tuottoisa. Esiopetuksen opettajan kokoaman palautteen mukaan opas tukee hyvin esiopetuksen tavoitteita ja on kokonaisuutena toimiva ja monipuolinen. Opas otettiin esiopetusryhmässä käyttöön ja sitä aiotaan hyödyntää jatkossakin.
Oppaan jatkokehittämismahdollisuudet ovat laajat ja varhaiskasvatusyksikkö Flooran lisäksi sitä voi käyttää myös muut ilmastokasvatuksesta kiinnostuneet kasvattajat. Opasta voi hyödyntää soveltaen eri-ikäisten lasten kanssa.
The theoretical framework consisted of preschool aged children’s learning from a functional point of view and the educator’s actions to support learning. In theory, climate education was addressed through its related terms. The theory also involved different ways of children's climate education.
The implementation of the thesis was functional and development-oriented. As the production of the thesis a climate education guide was made, which is intended for preschool educators and can be examined together with children. The implementation and development of the guide was based on child-orientation and feedback. By visual and story-based means, the guide collated a wide range of functional thematic sessions to deal with the themes of climate education with children from a positive perspective. In addition, other material supporting the objectives of the sessions was developed. Functional methods were used to develop the guide according to the stages of development.
The guide received a lot of encompassing feedback and the development process was multistaged and productive. According to the feedback gathered by the preschool teacher, the guide supports the objectives of preschool education and is functional and versatile as a whole. The guide was introduced in the preschool group and will be used in the future.
The possibilities for further development of the guide are extensive and it can also be used by other educators interested in climate education in addition to Early Childhood Education Unit Floora. The guide can be used as an adapted version with children of different ages.