Urheiluseurojen markkinointi ja sponsorointi : Case: Namika Lahti
Leikas, Teemu; Suonio, Roope (2011)
Leikas, Teemu
Suonio, Roope
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113679
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee urheilumarkkinointia sekä sponsorointia. Halusimme selvittää kuinka urheiluseurat toteuttavat markkinointiaan sekä kuinka sponso-rointia saisi tehostettua. Työssä annetaan myös muutamia kehitysehdotuksia Na-mika Lahdelle markkinointia ja sponsorointia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää, brändiä sekä yritys-kuvaa, lojaliteettiä ja sponsorointia. Markkinointiviestintää on selvitetty perinteisen markkinoinnin menetelmin, mutta se pätee myös urheilumarkkinoinnin puolella.
Brändi ja yritysimago kappaleessa tarkastelemme imagon merkitystä sekä millä keinoilla brändiuskollisuutta kannattaisi lähteä rakentamaan. Olemme myös nos-taneet esiin muutamia asioita joita brändin ei pitäisi tehdä. Brändiosion lopussa on myös tosielämän esimerkki Niken urheilubrändäyksestä.
Lojaliteettiosassa käymme läpi markkinoinnin psykologista puolta. Kuinka luoda asiakkaan ja tuotteen/palvelun välille tunnesiteitä ja näin olen saada lojaaleja asia-kassuhteita.
Sponsoroinnista selvitämme mitkä ovat sponsoroinnin perusperiaatteet, kuinka valita sponsoroitava kohde, kuinka suunnitella sponsorointia, mitkä ovat sen omi-naisuudet sekä perusteet ja tehokkuus.
Empiriaosuudessa haluamme antaa Namika Lahdelle joitakin kehitysehdotuksia kuinka sponsorointia sekä markkinointia voisi tehostaa, jotta se toisi sekä Nami-kalle että sponsoreille lisäarvoa. Melko pienilläkin ponnistuksilla pystyisi tehos-tamaan markkinointia ja koska kyse on Suomenkin mittakaavalla pienestä urheilu-seurasta, olisi entistä tärkeämpää olla kekseliäs markkinoinnin saralla. Innovointi-han ei maksa mitään.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää, brändiä sekä yritys-kuvaa, lojaliteettiä ja sponsorointia. Markkinointiviestintää on selvitetty perinteisen markkinoinnin menetelmin, mutta se pätee myös urheilumarkkinoinnin puolella.
Brändi ja yritysimago kappaleessa tarkastelemme imagon merkitystä sekä millä keinoilla brändiuskollisuutta kannattaisi lähteä rakentamaan. Olemme myös nos-taneet esiin muutamia asioita joita brändin ei pitäisi tehdä. Brändiosion lopussa on myös tosielämän esimerkki Niken urheilubrändäyksestä.
Lojaliteettiosassa käymme läpi markkinoinnin psykologista puolta. Kuinka luoda asiakkaan ja tuotteen/palvelun välille tunnesiteitä ja näin olen saada lojaaleja asia-kassuhteita.
Sponsoroinnista selvitämme mitkä ovat sponsoroinnin perusperiaatteet, kuinka valita sponsoroitava kohde, kuinka suunnitella sponsorointia, mitkä ovat sen omi-naisuudet sekä perusteet ja tehokkuus.
Empiriaosuudessa haluamme antaa Namika Lahdelle joitakin kehitysehdotuksia kuinka sponsorointia sekä markkinointia voisi tehostaa, jotta se toisi sekä Nami-kalle että sponsoreille lisäarvoa. Melko pienilläkin ponnistuksilla pystyisi tehos-tamaan markkinointia ja koska kyse on Suomenkin mittakaavalla pienestä urheilu-seurasta, olisi entistä tärkeämpää olla kekseliäs markkinoinnin saralla. Innovointi-han ei maksa mitään.