Liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin Case: Lahden Kauppahalli
Golnick, Lotta; Stenlund, Pipsa (2020)
Golnick, Lotta
Stenlund, Pipsa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liiketoimintaa erilaisin palvelumuotoilun keinoin. Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Lahden Kauppahalli sekä Marjatta ja Eino Kollin säätiö. Yrityksiksi kehitysprojektiin valikoituivat Vaarin Kahvila, A.O Vuorinen ja Sivuraide. Opinnäytetyön toteutus tapahtui vuoden 2019 syksystä alkaen ja jatkui aina kevääseen 2020. Tarkoituksena oli selvittää, millaisilla palveluliiketoiminnan keinoilla pystytään kehittämään ja uudistamaan liiketoimintaa. Toimeksiannon ideana oli yhtenäistää Lahden Kauppahallin sekä siellä toimivien yritysten liiketoimintasuunnitelmaa ja löytää yhdistävät tekijät päivittäisissä toimissa. Opinnäytetyön päämääränä oli luoda jokaiselle mukana olleelle yritykselle henkilökohtainen kehityspaketti ja selkeä projektisuunnitelma. Palvelumuotoilu ja asiakaskokemuksen kehittäminen olivat suuressa roolissa kehitysideoiden luomisessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin teemoja palvelumuotoilu, asiakaskokemus sekä brändin rakentaminen. Näitä kolmea aihetta käsiteltiin yleisellä tasolla ja yrityksen näkökulmasta sekä niiden vaikutuksesta liiketoimintaan. Teoriaosuuden aiheet tukivat toimeksiannon vaatimia työvaiheita sekä niissä käytettyjä palvelumuotoilun menetelmiä.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä ei toteutettu tutkimusta vaan kehitysideoiden- ja pakettien toteutuksen tukena käytettiin palvelumuotoilun työkaluja sekä menetelmiä. Yritysten avainhenkilöiden sekä toimeksiantajien kanssa järjestettiin suunnitelupalavereita, joiden tarkoituksena oli tehdä alkukartoitus yrityksen tilanteesta sekä sen pohjalta alkaa ideoimaan kehityssuunnitelmia. Apuna käytettiin muun muassa SWOT- analyysiä sekä Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden aikaisemmin tekemää lanseeraussuunnitelmaa Lahden Kauppahallille. Tuloksena saatiin aikaiseksi jokaiselle yritykselle personoitu visuaalinen kehityspaketti sekä projektisuunnitelma.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin teemoja palvelumuotoilu, asiakaskokemus sekä brändin rakentaminen. Näitä kolmea aihetta käsiteltiin yleisellä tasolla ja yrityksen näkökulmasta sekä niiden vaikutuksesta liiketoimintaan. Teoriaosuuden aiheet tukivat toimeksiannon vaatimia työvaiheita sekä niissä käytettyjä palvelumuotoilun menetelmiä.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä ei toteutettu tutkimusta vaan kehitysideoiden- ja pakettien toteutuksen tukena käytettiin palvelumuotoilun työkaluja sekä menetelmiä. Yritysten avainhenkilöiden sekä toimeksiantajien kanssa järjestettiin suunnitelupalavereita, joiden tarkoituksena oli tehdä alkukartoitus yrityksen tilanteesta sekä sen pohjalta alkaa ideoimaan kehityssuunnitelmia. Apuna käytettiin muun muassa SWOT- analyysiä sekä Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden aikaisemmin tekemää lanseeraussuunnitelmaa Lahden Kauppahallille. Tuloksena saatiin aikaiseksi jokaiselle yritykselle personoitu visuaalinen kehityspaketti sekä projektisuunnitelma.