Tutkimus pelejä myyvien digitaalisten ja kivijalkakauppojen toiminnasta ja historiasta
Erkkilä, Joni; Montonen, Roope (2020)
Erkkilä, Joni
Montonen, Roope
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia fyysisiä ja digitaalisia pelikauppoja historian saatossa. Historian tutkimuksen lisäksi opinnäytetyössä etsittiin tavoitteita, joiden avulla myös kivijalkaliikkeiden on mahdollista selviytyä digitalisoitumisen edetessä. Opinnäytetyö koostuu tietopohjasta, jossa käydään läpi muutamien fyysisten ja digitaalisten pelikauppojen historiaa. Historiaa tarkastelemalla pyrittiin selvittämään, missä kummankin osapuolen kaupat ovat onnistuneet vuosien aikana ja missä eivät.
Historian tarkastelun jälkeen havainnoidaan kuluttajien mielipiteitä ja vastauksia nykypäivän myymälöistä ja digitaalisista verkkokaupoista. Havainnoinnin menetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä. Haastattelu tehtiin Puolenkuun Pelit toimitusjohtaja Vili Nenyeen kanssa. Kysely tehtiin Google Forms palvelun avulla Discord-ryhmän pelaajakunnalle. Kysely tehtiin sekä englanniksi että suomeksi. Kyselyn ja haastattelun tulokset analysoitiin opinnäytetyöhön.
Tuloksista voitiin päätellä, että kivijalkakaupat tulevat tulevina vuosina kärsimään eniten pelikaupan digitalisoitumisesta. Kyselyyn vastanneet olivat suurimmaksi osaksi samaa mieltä siitä, että Steamin kaltaiset digitaaliset pelikaupat tarjoavat helppokäyttöisyydellään ja edullisuudellaan parempia palveluita.
Tutkimuksen tuloksista ja omien kokemuksien havainnoinnista tehtiin lopuksi pohdintaa, jossa käydään läpi fyysisten ja digitaalisten pelikauppojen tulevaisuutta. Myymälöiden menestys ei enää riipu pelkästään pelien myynnissä, vaan niiden tulee jatkossa lisätä oheislaitteiden ja tapahtumien määrää selviytyäkseen. Sen lisäksi pelikauppojen nettisivujen ja asiakaskokemuksien kehittämisellä voidaan kohentaa monien kivijalkakauppojen tulevaisuutta. Digitaalisten kauppojen osalta tietoturvan parantaminen ja pelien kokeilun mahdollistaminen ennen ostotapahtumaa varmistaisi, että kuluttajat käyttäisivät digitaalisia palveluita myös tulevaisuudessa.
Historian tarkastelun jälkeen havainnoidaan kuluttajien mielipiteitä ja vastauksia nykypäivän myymälöistä ja digitaalisista verkkokaupoista. Havainnoinnin menetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä. Haastattelu tehtiin Puolenkuun Pelit toimitusjohtaja Vili Nenyeen kanssa. Kysely tehtiin Google Forms palvelun avulla Discord-ryhmän pelaajakunnalle. Kysely tehtiin sekä englanniksi että suomeksi. Kyselyn ja haastattelun tulokset analysoitiin opinnäytetyöhön.
Tuloksista voitiin päätellä, että kivijalkakaupat tulevat tulevina vuosina kärsimään eniten pelikaupan digitalisoitumisesta. Kyselyyn vastanneet olivat suurimmaksi osaksi samaa mieltä siitä, että Steamin kaltaiset digitaaliset pelikaupat tarjoavat helppokäyttöisyydellään ja edullisuudellaan parempia palveluita.
Tutkimuksen tuloksista ja omien kokemuksien havainnoinnista tehtiin lopuksi pohdintaa, jossa käydään läpi fyysisten ja digitaalisten pelikauppojen tulevaisuutta. Myymälöiden menestys ei enää riipu pelkästään pelien myynnissä, vaan niiden tulee jatkossa lisätä oheislaitteiden ja tapahtumien määrää selviytyäkseen. Sen lisäksi pelikauppojen nettisivujen ja asiakaskokemuksien kehittämisellä voidaan kohentaa monien kivijalkakauppojen tulevaisuutta. Digitaalisten kauppojen osalta tietoturvan parantaminen ja pelien kokeilun mahdollistaminen ennen ostotapahtumaa varmistaisi, että kuluttajat käyttäisivät digitaalisia palveluita myös tulevaisuudessa.