"Sitten pitäis pyytää anteeks siltä" : 4-5- vuotiaiden empatiataitojen tukeminen toiminnallisin menetelmin
Suosalmi, Kristina; Hyytiäinen, Martina (2011)
Suosalmi, Kristina
Hyytiäinen, Martina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413474
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme Etelä-Suomessa sijaitsevassa perhekeskuksessa avoimen varhaiskasvatusryhmän 4-5-vuotiaiden kerhoryhmässä. Työssämme paneuduimme empatiataitojen tukemiseen toiminnallisin menetelmin, enimmäkseen draamaa apuna käyttäen. Erityisesti harjoitimme ja arvioimme kykyä asettua toisen asemaan ja ymmärrystä omien tekojen seurauksista. Opinnäytetyömme teemoiksi nousivat myös lasten pelot ja niiden käsitteleminen. Toimintaryhmässämme oli vain poikia, joten paneuduimme opinnäytetyössämme myös tähän teemaan.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus toteutettiin toukokuussa 2011. Tämä toiminnallinen osuus koostui viidestä kerrasta, jotka sisälsivät oman toimintamme lisäksi kerholaisten havainnointia vapaassa leikissä. Ryhmäämme kuului 6 poikaa, joista kaikki eivät olleet aina paikalla. Ryhmä oli pysyvä, saimme työskennellä samojen poikien kanssa jokaisella kerralla.
Tavoitteena opinnäytetyössämme oli harjoittaa lasten toisen asemaan asettumisen taitoja sekä omien tekojen seurausten ymmärtämistä. Tarkoituksena meillä oli havainnoida ja arvioida edellämainittujen tavoitteiden toteutumista. Samalla tavoitteennamme oli ohjata toiminallinen kokonaisuus. Henkilökohtaiset tavoitteemme liittyivät ammatilliseen kasvuun sekä ryhmänohjaustaitoihin.
Arviointimenetelminä käytimme havainnointia ryhmässä, omia oppimispäiväkirjojamme, vertaispalautetta ja vanhemmillta saatua palautetta. Lisäksi kävimme keskusteluja lasten kanssa toiminnan ohessa ja sen ulkopuolella. Työn teoriapohjana meillä oli 4-5- vuotiaiden lasten kehitys, moraali ja empatia, lasten pelot sekä poikana olemisen piirteet.
Toiminnallisen ryhmän ohjaaminen oli antoisa, mutta samalla myös haastava kokemus. Loimme itse ”Satumetsä”-teeman, jonka ympärille rakensimme toimintakokonaisuuden. Saimme todeta, että draama on toimiva työväline lasten parissa toimiessa ja tavoitteeksi asettamiamme asioita käsiteltäessä. Opinnäytetyöprosessin edetessä on kohdallamme tapahtunut ammatillista kasvua ja omien arvojen uudelleenarviointia.
Havaintojemme ja oppimamme perusteella, voimme todeta, että lapsilla on luonnostaan vilkas mielikuvitus, jonka takia mainitsemiamme tavoitteita voi käsitellä leikin ja draaman avulla lasten kanssa. 4-5- vuotiailla lapsilla on myös taipumus ja tarve pohtia moraalisia ongelmia. Tähän he tarvitsevat aikuisten tukea. Lapsen kehittyessä ja harjoitellessa tunne- ja sosiaalisiataitoja, vanhempien ja kasvattajien roolia ei voi tarpeeksi korostaa.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus toteutettiin toukokuussa 2011. Tämä toiminnallinen osuus koostui viidestä kerrasta, jotka sisälsivät oman toimintamme lisäksi kerholaisten havainnointia vapaassa leikissä. Ryhmäämme kuului 6 poikaa, joista kaikki eivät olleet aina paikalla. Ryhmä oli pysyvä, saimme työskennellä samojen poikien kanssa jokaisella kerralla.
Tavoitteena opinnäytetyössämme oli harjoittaa lasten toisen asemaan asettumisen taitoja sekä omien tekojen seurausten ymmärtämistä. Tarkoituksena meillä oli havainnoida ja arvioida edellämainittujen tavoitteiden toteutumista. Samalla tavoitteennamme oli ohjata toiminallinen kokonaisuus. Henkilökohtaiset tavoitteemme liittyivät ammatilliseen kasvuun sekä ryhmänohjaustaitoihin.
Arviointimenetelminä käytimme havainnointia ryhmässä, omia oppimispäiväkirjojamme, vertaispalautetta ja vanhemmillta saatua palautetta. Lisäksi kävimme keskusteluja lasten kanssa toiminnan ohessa ja sen ulkopuolella. Työn teoriapohjana meillä oli 4-5- vuotiaiden lasten kehitys, moraali ja empatia, lasten pelot sekä poikana olemisen piirteet.
Toiminnallisen ryhmän ohjaaminen oli antoisa, mutta samalla myös haastava kokemus. Loimme itse ”Satumetsä”-teeman, jonka ympärille rakensimme toimintakokonaisuuden. Saimme todeta, että draama on toimiva työväline lasten parissa toimiessa ja tavoitteeksi asettamiamme asioita käsiteltäessä. Opinnäytetyöprosessin edetessä on kohdallamme tapahtunut ammatillista kasvua ja omien arvojen uudelleenarviointia.
Havaintojemme ja oppimamme perusteella, voimme todeta, että lapsilla on luonnostaan vilkas mielikuvitus, jonka takia mainitsemiamme tavoitteita voi käsitellä leikin ja draaman avulla lasten kanssa. 4-5- vuotiailla lapsilla on myös taipumus ja tarve pohtia moraalisia ongelmia. Tähän he tarvitsevat aikuisten tukea. Lapsen kehittyessä ja harjoitellessa tunne- ja sosiaalisiataitoja, vanhempien ja kasvattajien roolia ei voi tarpeeksi korostaa.