Markkinointisuunnitelma tunnettuuden kasvattamiseksi : case: The Red Koi Thai
Nguyen, David (2020)
Nguyen, David
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Toimeksiantajana toimi The Red Koi Thai, joka on thaimaalaiseen ruokakulttuuriin keskittynyt ravintola. Opinnäytetyön avulla haluttiin tutustuttaa yritys digitaaliseen toimintaympäristöön, kertoa digimarkkinoinnin hyödyistä, tavoittaa sitä kautta isompi asiakaskunta ja lisätä yrityksen tunnettuutta. Yrityksen panostus markkinointiin oli hyvin minimaalista, jolloin lisääntyy riski jäädä kilpailijoiden jalkoihin.
Opinnäytetyön toteutustapa oli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin valittuja henkilöitä, joiden vastauksia hyödynnettiin markkinointisuunnitelman teossa tulevalle vuodelle. Haastattelutyyppinä oli teemahaastattelu. Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin teoriaa markkinoinnista sekä teemahaastattelusta, mutta myös haastattelujen tuloksia ja yrityksestä tehtyjä havaintoja hyödynnettiin. Markkinoinnin teoriassa keskityttiin eri markkinointitapoihin- sekä alustoihin. Teemahaastattelun teoriassa keskityttiin teemahaastattelun eri vaiheisiin, suunnittelusta toteutukseen ja tiedon analysointiin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi markkinoinnin vuosikello, johon yrityksen on suunniteltava valmiiksi tulevan vuoden markkinointisisältö, kuukausitarkkuudella. Tämä auttaa yritystä suunnittelemaan sisältönsä ajoissa ja pysymään niiden julkaisemisen kanssa ajan tasalla. Itse sisällöntuotto on toimeksiantajan varassa. Haastattelujen tulokset auttavat yritystä sisällön tuotossa eri kohderyhmille sekä valitsemaan oikeat viestinnänalustat. Tämä suunnitelma antaa toimeksiantajalle valmiudet aloittaa digimarkkinoiminen, johon yrityksen kannattaa varata lisää resursseja, kuten työntekijöitä. Tehty suunnitelma ei takaa tuloksia pitkällä tähtäimellä, vaan yrityksen on jatkettava suunnitelman sekä vuosikellon hiomista vuosien varrella ja tätä kautta jatkaa sisällöntuottoa ja mainontaa niiden tulosten perusteella.
Opinnäytetyön toteutustapa oli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin valittuja henkilöitä, joiden vastauksia hyödynnettiin markkinointisuunnitelman teossa tulevalle vuodelle. Haastattelutyyppinä oli teemahaastattelu. Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin teoriaa markkinoinnista sekä teemahaastattelusta, mutta myös haastattelujen tuloksia ja yrityksestä tehtyjä havaintoja hyödynnettiin. Markkinoinnin teoriassa keskityttiin eri markkinointitapoihin- sekä alustoihin. Teemahaastattelun teoriassa keskityttiin teemahaastattelun eri vaiheisiin, suunnittelusta toteutukseen ja tiedon analysointiin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi markkinoinnin vuosikello, johon yrityksen on suunniteltava valmiiksi tulevan vuoden markkinointisisältö, kuukausitarkkuudella. Tämä auttaa yritystä suunnittelemaan sisältönsä ajoissa ja pysymään niiden julkaisemisen kanssa ajan tasalla. Itse sisällöntuotto on toimeksiantajan varassa. Haastattelujen tulokset auttavat yritystä sisällön tuotossa eri kohderyhmille sekä valitsemaan oikeat viestinnänalustat. Tämä suunnitelma antaa toimeksiantajalle valmiudet aloittaa digimarkkinoiminen, johon yrityksen kannattaa varata lisää resursseja, kuten työntekijöitä. Tehty suunnitelma ei takaa tuloksia pitkällä tähtäimellä, vaan yrityksen on jatkettava suunnitelman sekä vuosikellon hiomista vuosien varrella ja tätä kautta jatkaa sisällöntuottoa ja mainontaa niiden tulosten perusteella.