Päiväkirjaopinnäytetyö myyntineuvottelijana
Karppinen, Perttu (2020)
Karppinen, Perttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata toimintatapoja myyntineuvottelijan tehtävissä sekä tuoda uusia näkökulmia työskentelyyn. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena, jota kirjattiin aikavälillä 1.2.2020 – 3.5.2020. Jokaiselta työpäivältä kirjattiin päiväkohtaiset tapahtumat yhteensä 12 työviikon ajan. Viikon lopuksi kirjattiin viikkoanalyysi, jossa pohditaan viikon tapahtumia sekä kehityskohteita verkkoaineistoja hyödyntäen.
Opinnäytetyö kirjoitettiin Suomessa sijaitsevassa telealan yrityksessä. Yritys toimii kirjoittajan työnantajana. Yritys tarjoaa asiakkailleen operaattoripalveluita, jotka sisältävät matkapuhelinliittymät, kodin internet-yhteydet, matkapuhelimet, lisätarvikkeet, päätelaitteet sekä muut lisäpalvelut.
Myyntineuvottelijan tehtävänä on toimia myymälässä tuotteiden sekä palveluiden myyjänä. Työtehtäviin sisältyvät myös muut asiakaspalvelulliset tehtävät. Työhön kuuluu myös yrityksen asettamien myyntitavoitteiden suorittaminen.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietyt rutiinit viikkoseurannan avulla, joita tulevaisuudessa voi rikkoa. Uudet näkökulmat ovat tärkeä osa myyntityötä sekä osaamisen kehitystä. Myyntineuvottelijana uuden löytäminen omaan arkeen on pakollista tuloksen kasvattamiseksi.
Johtopäätöksenä myyntineuvottelijan tehtävä on ajoittain vaativaa. Haastavia asioita voi tulla vastaan useasti myös kokeneelle myyntineuvottelijalle, mutta hyvällä asiakaspalvelulla tilanteet voi kääntää myynnilliseksi. Perusasioihin palaaminen on helppo tapa löytää uusia tapoja omaan myyntityöhön.
Opinnäytetyö kirjoitettiin Suomessa sijaitsevassa telealan yrityksessä. Yritys toimii kirjoittajan työnantajana. Yritys tarjoaa asiakkailleen operaattoripalveluita, jotka sisältävät matkapuhelinliittymät, kodin internet-yhteydet, matkapuhelimet, lisätarvikkeet, päätelaitteet sekä muut lisäpalvelut.
Myyntineuvottelijan tehtävänä on toimia myymälässä tuotteiden sekä palveluiden myyjänä. Työtehtäviin sisältyvät myös muut asiakaspalvelulliset tehtävät. Työhön kuuluu myös yrityksen asettamien myyntitavoitteiden suorittaminen.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietyt rutiinit viikkoseurannan avulla, joita tulevaisuudessa voi rikkoa. Uudet näkökulmat ovat tärkeä osa myyntityötä sekä osaamisen kehitystä. Myyntineuvottelijana uuden löytäminen omaan arkeen on pakollista tuloksen kasvattamiseksi.
Johtopäätöksenä myyntineuvottelijan tehtävä on ajoittain vaativaa. Haastavia asioita voi tulla vastaan useasti myös kokeneelle myyntineuvottelijalle, mutta hyvällä asiakaspalvelulla tilanteet voi kääntää myynnilliseksi. Perusasioihin palaaminen on helppo tapa löytää uusia tapoja omaan myyntityöhön.