Social media marketing and growth study for an esports and gaming business: Case Company X.
Alanko, Jonne; Laaksonen, Emmi (2020)
Alanko, Jonne
Laaksonen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median markkinointi, sekä kehitysehdo-tuksien teko e-urheilu ja peli yritykselle. Toinen opinnäytetyön kirjoittajista on suorittanut työharjoittelun kohdeyrityksessä, jonka tilastoihin ja aineistoihin tässä työssä tehdyt tutkimukset perustuvat. Opinnäytteen tarkoituksena on selvittää, kuinka kohdeyrityksen sosiaalisen median kanavilla suoritetut tutkimukset toimivat ja kuinka niitä voisi paran-taa.
Kohdeyrityksen Instagramissa suoritettiin kaksi erilaista tutkimusta, ensimmäisessä tutkimuksessa analysoitiin Instagramissa julkaistujen pelivideoklippisarjojen ja kilpailu-jen tuloksia/sitoutuneisuutta. Teimme myös kvantitatiivinen kyselytutkimuksen kohde-ryhmälle. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää e-urheilusta ja pelaamisesta kiinnostuneiden henkilöiden mielipiteitä, sekä mitä he pitävät tärkeänä peliaiheisen so-siaalisen median kanavan sisällössä.
Tutkimuksen aikana yrityksen Instagram seuraaja määrä kasvoi 88,10%.
Tutkimuksista voitiin tehdä päätelmät, joiden perusteella somekanavalla julkaistavaa materiaalia voidaan parantaa sekä luoda sisältöä, josta kanavan seuraajat pitävät.
Kohdeyrityksen Instagramissa suoritettiin kaksi erilaista tutkimusta, ensimmäisessä tutkimuksessa analysoitiin Instagramissa julkaistujen pelivideoklippisarjojen ja kilpailu-jen tuloksia/sitoutuneisuutta. Teimme myös kvantitatiivinen kyselytutkimuksen kohde-ryhmälle. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää e-urheilusta ja pelaamisesta kiinnostuneiden henkilöiden mielipiteitä, sekä mitä he pitävät tärkeänä peliaiheisen so-siaalisen median kanavan sisällössä.
Tutkimuksen aikana yrityksen Instagram seuraaja määrä kasvoi 88,10%.
Tutkimuksista voitiin tehdä päätelmät, joiden perusteella somekanavalla julkaistavaa materiaalia voidaan parantaa sekä luoda sisältöä, josta kanavan seuraajat pitävät.