Huoltoprosessin kehittäminen toiminnanohjausjärjestelmällä: Case: Yritys X
Purhonen, Heli (2020)
Purhonen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kohdeyrityksen huoltoprosessin kehittäminen toiminnanohjausjärjestelmällä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia uudella toiminnanohjausjärjestelmällä on kohdeyrityksen huoltoprosessiin.
Työn ensimmäisessä teoriaosuudessa keskityttiin prosesseihin, erityisesti prosessien kehittämiseen. Esiteltiin myös lean-menetelmä, jota voidaan hyödyntää prosessien kehittämisessä. Toisessa osuudessa käsiteltiin toiminnanohjausjärjestelmiä, niiden eri muotoja sekä valintaa. Esiteltiin myös kohdeyrityksen valitsema Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena Yritys X:lle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että huoltoprosessi Lemonsoftissa on nopeutunut, turha manuaalinen työ on vähentynyt ja läpinäkyvyys on parantunut. Tulevaisuudessa uusi toiminnanohjausjärjestelmä tulee säästämään työaikaa ja auttaa yrityksen toiminnan johtamisessa sekä kehittämisessä. Uusi järjestelmä on suurelta osin vastannut odotuksia, mutta myös jatkokehitettäviä kohteita on löytynyt. Jatkossa kehitetään kustannuspaikkaseurantaa sekä asiakasseurantaa.
Työn ensimmäisessä teoriaosuudessa keskityttiin prosesseihin, erityisesti prosessien kehittämiseen. Esiteltiin myös lean-menetelmä, jota voidaan hyödyntää prosessien kehittämisessä. Toisessa osuudessa käsiteltiin toiminnanohjausjärjestelmiä, niiden eri muotoja sekä valintaa. Esiteltiin myös kohdeyrityksen valitsema Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena Yritys X:lle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että huoltoprosessi Lemonsoftissa on nopeutunut, turha manuaalinen työ on vähentynyt ja läpinäkyvyys on parantunut. Tulevaisuudessa uusi toiminnanohjausjärjestelmä tulee säästämään työaikaa ja auttaa yrityksen toiminnan johtamisessa sekä kehittämisessä. Uusi järjestelmä on suurelta osin vastannut odotuksia, mutta myös jatkokehitettäviä kohteita on löytynyt. Jatkossa kehitetään kustannuspaikkaseurantaa sekä asiakasseurantaa.