Mentorointiohjelman suunnittelu : näkökulmana motivoituminen
Simola, Minna (2020)
Simola, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mentorointiohjelma Service Design Network -yhteisölle, joka on vapaaehtoisvoimin toimiva, palvelumuotoilua edistävä järjestö. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää mentoroinnin motivoitumistekijöitä sekä mentorointikokemuksia. Tuloksia on hyödynnetty mentorointiohjelman kehittämisessä.
Teorian viitekehys muodostuu mentoroinnista, motivaatioon vaikuttavien asioiden tarkastelusta sekä käyttäytymistaloustieteestä. Mentoroinnin olemusta käsitellään hyötyjen ja vapaaehtoistyön näkökulmasta. Toimivan mentorointiohjelman suunnitteluun on haettu tukea niin kirjallisuudesta kuin Benchmark- mentorointiohjelmiin tutustumisestakin. Mentoroinnin ja motivoitumisen päätöksentekoon vaikuttavia ajatusharhoja on pohdittu teorian käyttäytymistaloustieteen osiossa.
Kehittämistyön empiirinen tutkimus on tehty kyselytutkimuksena sekä verkkoaineistoista koottujen materiaalien sisältöanalyysinä. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää niitä syitä, jotka motivoisivat mentoreita ja mentoroitavia osallistumaan mentorointiohjelmaan. Lisäksi kyselyssä haluttiin tietää, mitkä olisivat itselle mieluisimpia mentorointitapoja. Kyselytutkimuksen vastauksien perusteella halu auttaa muita saa mentorit antamaan aikaansa vapaaehtoistyönä tehtävään mentorointiin. Mentoroitavia mentoroinnin pariin ajaa halu oppia uusia asioita ja uusien asioiden oppiminen korostui myös mentoreiden vastauksissa. Verkkoaineistojen sisältöanalyysin tuloksien perusteella mentoreita toimintaan ohjaa henkisten tavoitteiden täyttymisen sekä tulevaisuuden rakentamisen tavoittelu. Mentoroitavien osalta vastaukset olivat varsin yksimielisiä ja tärkeimpänä tavoitteena mentoroinnilla nähtiin olevan tulevaisuuden kehittäminen.
Opinnäytetyönä kehitettyä mentorointiohjelmaa ja sen ohjeistusta voivat käyttää hyödyksi mentoroinnista kiinnostuneet yhdistykset ja etenkin vapaaehtoistyönä toimivat järjestöt
Teorian viitekehys muodostuu mentoroinnista, motivaatioon vaikuttavien asioiden tarkastelusta sekä käyttäytymistaloustieteestä. Mentoroinnin olemusta käsitellään hyötyjen ja vapaaehtoistyön näkökulmasta. Toimivan mentorointiohjelman suunnitteluun on haettu tukea niin kirjallisuudesta kuin Benchmark- mentorointiohjelmiin tutustumisestakin. Mentoroinnin ja motivoitumisen päätöksentekoon vaikuttavia ajatusharhoja on pohdittu teorian käyttäytymistaloustieteen osiossa.
Kehittämistyön empiirinen tutkimus on tehty kyselytutkimuksena sekä verkkoaineistoista koottujen materiaalien sisältöanalyysinä. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää niitä syitä, jotka motivoisivat mentoreita ja mentoroitavia osallistumaan mentorointiohjelmaan. Lisäksi kyselyssä haluttiin tietää, mitkä olisivat itselle mieluisimpia mentorointitapoja. Kyselytutkimuksen vastauksien perusteella halu auttaa muita saa mentorit antamaan aikaansa vapaaehtoistyönä tehtävään mentorointiin. Mentoroitavia mentoroinnin pariin ajaa halu oppia uusia asioita ja uusien asioiden oppiminen korostui myös mentoreiden vastauksissa. Verkkoaineistojen sisältöanalyysin tuloksien perusteella mentoreita toimintaan ohjaa henkisten tavoitteiden täyttymisen sekä tulevaisuuden rakentamisen tavoittelu. Mentoroitavien osalta vastaukset olivat varsin yksimielisiä ja tärkeimpänä tavoitteena mentoroinnilla nähtiin olevan tulevaisuuden kehittäminen.
Opinnäytetyönä kehitettyä mentorointiohjelmaa ja sen ohjeistusta voivat käyttää hyödyksi mentoroinnista kiinnostuneet yhdistykset ja etenkin vapaaehtoistyönä toimivat järjestöt