Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työhyvinvoinnin ja sen kokemuksen yhteydet tuloksellisuuteen myymälätyöskentelyssä

Kanninen, Kaisa (2020)

Avaa tiedosto
Kanninen ONT_työhyvinvointi ja tuottavuus myymälätyössä.pdf (1.793Mt)
Lataukset: 


Kanninen, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216114
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen myymälähenkilöstön työhyvinvoinnin nykytilaa, sen kehitystarpeita sekä mahdollisia yhteyksiä myymäläyksiköiden tuloksellisuuden ja työhyvinvoinnin välillä. Tavoitteena oli löytää mahdolliset yhteydet tuloksellisuuden ja työhyvinvoinnin väliltä, ja hyödyntää niitä toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelmassa. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda laaja ymmärrys erikoiskaupan alan yrityksen myymäläkentän työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytilaan sekä eri yksiköiden tuloksellisuuteen ja muodostaan näiden pohjalta käytännönläheinen ja helposti jalkautettava toimenpidesuunnitelma. Toimenpidesuunnitelman tarkoituksena oli tukea sekä työhyvinvointia että tuloksellisuutta sellaisessa suhteessa, joka on toimeksiantajan kannalta kustannustehokas ja samalla siitä saatu hyöty parantaa työntekijöiden työhyvinvoinnin kokemusta. Työn tulokset ja johtopäätökset kerättiin toimeksiantajaorganisaatiolle osaksi toimenpidesuunnitelmaa.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, johon sisältyi myös tutkimuksellinen osuus. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä, joiden tuloksia yhdistelemällä saatiin mahdollisimman kattava ja todenmukainen kuva tutkittavasta kohteesta. Tutkimuksessa käytettiin mm. määrämuotoista kyselyä sekä teemahaastatteluita, joiden avulla saatiin syvennettyä kyselyssä esiinnousseita teemoja ja aiheita sekä selvitettyä mahdollisten kehityskohteiden erityispiirteitä tarkemmin kuin mitä määrämuotoisen kyselyn avulla olisi ollut mahdollista.

Teoreettisena viitekehyksenä tässä kehittämistyössä käytetiin työhyvinvoinnin tutkimuksen eri teorioita, joita tarkasteltiin laajasti eri näkökulmista. Opinnäytetyössä huomioitiin lisäksi tuloksellisuuden ja tehokkuuden erilaiset mittarit sekä eri teorioiden poikkeamat suhteessa toisiinsa. Erityisesti työhyvinvoinnin kokemuksellisuutta ja sen muodostumista yksilö- ja yhteisötasolla pyrittiin tarkastelemaan hyvin laajasti, jotta voitiin ymmärtää sen vaikutukset tutkimuksen tuloksiin ja pystyttiin koostamaan johtopäätöksiä, joiden avulla voitiin suunnitella toimenpiteitä.

Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä oli työhyvinvoinnin nykytilan kattava selvitys ja sen analyysi, tarkasteluryhmän myymälöiden tuloksellisuuden luokittelu ja selvitys tuloksellisuudesta kokonaisuutena sekä toimeksiantajayrityksen käyttöön suunniteltu toimenpidesuunnitelma. Tutkimuksen tuloksista voitiin todeta työhyvinvoinnin kokemuksen ja yksiköiden tuloksellisuuden välinen yhteys, jonka avulla suunniteltiin sellainen toimenpidesuunnitelma, joka tukee molempien tutkimuksen osa-alueiden aktiivista kehittymistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste