Ostolaskuformaatin vaikutus laskunkäsittelyn työvaiheiden määrään
Junell, Janne (2020)
Junell, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216136
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan kuinka paljon eri ostolaskuformaatit vaikuttavat laskunkäsittelyn työvaiheisiin ja tarvittavien toimenpiteiden määrään Basware InvoiceReady ostolaskujen käsittelyjärjestelmässä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Basware Oyj:lle ja sen tavoitteena on saada tutkimustuloksia myynnin, markkinoinnin sekä konsultoinnin tueksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä lukijalle annetaan peruskäsitys siitä, mitä eri komponentteja sähköinen ostolaskujen käsittely vaatii, millainen ostolaskuprosessi on kokonaisuutena ja
kuinka verkkolaskut toimivat.
Opinnäytetyön tutkimus on suoritettu määrällisenä tutkimuksena, jossa tutkitaan tarvittujen käsittelyvaiheiden määrää sekä tyyppiä kolmen eri toimijan osalta vuonna 2019. Toimijoista kaksi on isompia yritysryhmiä kolmannen edustaessa yksittäistä yritystä. Tarvittujen toimenpiteiden lisäksi tarkastellaan toimijoiden vastaanottamien ostolaskujen määrää sekä formaattia.
Tutkimuksessa havaittiin, että ostolaskuformaatti ei välttämättä vaikuta käsittelyssä tarvittujen toimenpiteiden määrään laskunkäsittelyjärjestelmässä. Toimijoiden tekemien toimenpiteiden määrän ja tyypin perusteella päädyttiin johtopäätökseen, jossa suurempi merkitys laskunkäsittelyn tehokkuudelle on yrityksen toimintatavat ostolaskuja käsiteltäessä.
Tutkimuksen perusteella tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää toimeksiantajan myynti, markkinointi sekä konsultointitarpeita ajatellen. Johtopäätösten avulla voidaan osoittaa uusille sekä jo olemassa oleville asiakkaille, miksi ostolaskujen käsittelyä kannattaa tehostaa ja automatisoida.
Teoreettisessa viitekehyksessä lukijalle annetaan peruskäsitys siitä, mitä eri komponentteja sähköinen ostolaskujen käsittely vaatii, millainen ostolaskuprosessi on kokonaisuutena ja
kuinka verkkolaskut toimivat.
Opinnäytetyön tutkimus on suoritettu määrällisenä tutkimuksena, jossa tutkitaan tarvittujen käsittelyvaiheiden määrää sekä tyyppiä kolmen eri toimijan osalta vuonna 2019. Toimijoista kaksi on isompia yritysryhmiä kolmannen edustaessa yksittäistä yritystä. Tarvittujen toimenpiteiden lisäksi tarkastellaan toimijoiden vastaanottamien ostolaskujen määrää sekä formaattia.
Tutkimuksessa havaittiin, että ostolaskuformaatti ei välttämättä vaikuta käsittelyssä tarvittujen toimenpiteiden määrään laskunkäsittelyjärjestelmässä. Toimijoiden tekemien toimenpiteiden määrän ja tyypin perusteella päädyttiin johtopäätökseen, jossa suurempi merkitys laskunkäsittelyn tehokkuudelle on yrityksen toimintatavat ostolaskuja käsiteltäessä.
Tutkimuksen perusteella tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää toimeksiantajan myynti, markkinointi sekä konsultointitarpeita ajatellen. Johtopäätösten avulla voidaan osoittaa uusille sekä jo olemassa oleville asiakkaille, miksi ostolaskujen käsittelyä kannattaa tehostaa ja automatisoida.