Business value creation and stakeholder expectation management as tools for better business relationships : Case Study: TeliaSonera AB, Enterprise Systems
Kirjola, Sirpa (2011)
Kirjola, Sirpa
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313788
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee kuinka IT-projektit tuottavat business-arvoa yrityksen sisäisille sidosryhmille parantamalla business prosesseja. Opinnäytetyö tutkii miten arvomittareita voidaan hyödyntää IT-projektien tuottaman arvon viestinnässä sisäisille sidosryhmille sekä kuinka sidosryhmien odotuksia voisi paremmin johtaa kansainvälisessä IT-alan yrityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka arvomittariston käyttö kohdeorganisaatiossa voi auttaa hallitsemaan paremmin sisäisten sidosryhmien odotuksia ja näin ollen kasvattaa sisäisten sidosryhmien ja loppukäyttäjien asiakastyytyväisyyttä. Tämä tutkimus pyrkii hyödyttämään kolmea sidosryhmää: Enterprise Systems johtoryhmää, sidosryhmiä TeliaSoneralla sekä Group IT:tä.
Tässä opinnäytetyössä esitellään teoriat business arvon tuottamisesta, arvomittaristosta, odotusten johtamisesta sekä liikesuhteiden hallinnasta. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu liiketoimintasuhteiden hallinnan kehittämisestä kohdeorganisaatiossa tapaustutkimuksen muodossa. Tutkimustieto kerättiin lähdekirjallisuuden, online kyselylomakkeen, puolistrukturoitujen haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla.
Tutkimus antaa merkityksellistä tietoa siitä mitä odotuksia liiketoiminnan sidosryhmillä on Enterprise Systems-yksikköä kohtaan ja mitä mieltä he ovat arvon tuottamisesta IT projektien kautta. Tutkimustulokset osoittavat, että ilman asianmukaista arvomittaristoa on vaikeaa todentaa IT:n tuomaa lisäarvoa liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka arvomittariston käyttö kohdeorganisaatiossa voi auttaa hallitsemaan paremmin sisäisten sidosryhmien odotuksia ja näin ollen kasvattaa sisäisten sidosryhmien ja loppukäyttäjien asiakastyytyväisyyttä. Tämä tutkimus pyrkii hyödyttämään kolmea sidosryhmää: Enterprise Systems johtoryhmää, sidosryhmiä TeliaSoneralla sekä Group IT:tä.
Tässä opinnäytetyössä esitellään teoriat business arvon tuottamisesta, arvomittaristosta, odotusten johtamisesta sekä liikesuhteiden hallinnasta. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu liiketoimintasuhteiden hallinnan kehittämisestä kohdeorganisaatiossa tapaustutkimuksen muodossa. Tutkimustieto kerättiin lähdekirjallisuuden, online kyselylomakkeen, puolistrukturoitujen haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla.
Tutkimus antaa merkityksellistä tietoa siitä mitä odotuksia liiketoiminnan sidosryhmillä on Enterprise Systems-yksikköä kohtaan ja mitä mieltä he ovat arvon tuottamisesta IT projektien kautta. Tutkimustulokset osoittavat, että ilman asianmukaista arvomittaristoa on vaikeaa todentaa IT:n tuomaa lisäarvoa liiketoiminnalle.