Kausityöntekijän perehdyttäminen ja perehdytyskansion luominen : case: Viini- ja puutarhatila Pihamaa
Viljakainen, Anne (2011)
Viljakainen, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102113934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102113934
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uusien työntekijöiden perehdyttämistä kausialalla. Opinnäytetyölle asetettiin kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, miten uusien työntekijöiden perehdyttäminen on toteutunut Viini- ja puutarhatila Pihamaalla kesällä 2011. Työn toisena tavoitteena oli luoda käytännönläheinen perehdytyskansio, jonka avulla uusien kausityöntekijöiden perehdyttäminen jatkossa helpottuu ja laadullisesti paranee Viini- ja puutarhatila Pihamaalla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu perehdyttämisen teoriasta, sen merkityksestä, lainsäädännöstä, suunnittelusta, perehdyttämisprosessista, menetelmistä, ongelmista sekä perehdyttämisen seurannasta ja kehittämisestä. Työn empiirisessä osuudessa tutkittiin kuinka uusien kausityöntekijöiden perehdyttäminen on toteutettu Viini- ja puutarhatila Pihamaalla kesällä 2011. Lisäksi selvitettiin, onko perehdytys ollut sisällöltään riittävää ja miten työnantaja on kokenut onnistuneensa perehdyttämisessä. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat ne tilan työntekijät, jotka toimivat asiakaspalvelutehtävissä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kontrolloitua kyselyä, joka kohdistui työntekijöihin sekä teemahaastattelua, joka kohdistui tilan yrittäjään.
Työssä ilmeni, että uusien työntekijöiden perehdyttäminen Viini- ja puutarhatila Pihamaalla kesällä 2011 oli toteutunut hyvin. Tutkimustuloksista selvisi myös, että työntekijät kaipasivat lisää tietoa tuotteista ja tilan toimintatavoista. Perehdyttämisen ongelmaksi koettiin ajan riittämättömyys. Työn tuloksena luotiin perehdytyskansio tilan uusille työntekijöille. Kansioon sisällytettiin niitä asioita, joita kirjallisuus pitää tärkeinä sekä niitä asioita jotka tulivat esille tutkimuksessa.
Tavoitteena olisi, että perehdytyskansiota hyödynnettäisiin uusien kausityöntekijöiden perehdyttämisessä tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu perehdyttämisen teoriasta, sen merkityksestä, lainsäädännöstä, suunnittelusta, perehdyttämisprosessista, menetelmistä, ongelmista sekä perehdyttämisen seurannasta ja kehittämisestä. Työn empiirisessä osuudessa tutkittiin kuinka uusien kausityöntekijöiden perehdyttäminen on toteutettu Viini- ja puutarhatila Pihamaalla kesällä 2011. Lisäksi selvitettiin, onko perehdytys ollut sisällöltään riittävää ja miten työnantaja on kokenut onnistuneensa perehdyttämisessä. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat ne tilan työntekijät, jotka toimivat asiakaspalvelutehtävissä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kontrolloitua kyselyä, joka kohdistui työntekijöihin sekä teemahaastattelua, joka kohdistui tilan yrittäjään.
Työssä ilmeni, että uusien työntekijöiden perehdyttäminen Viini- ja puutarhatila Pihamaalla kesällä 2011 oli toteutunut hyvin. Tutkimustuloksista selvisi myös, että työntekijät kaipasivat lisää tietoa tuotteista ja tilan toimintatavoista. Perehdyttämisen ongelmaksi koettiin ajan riittämättömyys. Työn tuloksena luotiin perehdytyskansio tilan uusille työntekijöille. Kansioon sisällytettiin niitä asioita, joita kirjallisuus pitää tärkeinä sekä niitä asioita jotka tulivat esille tutkimuksessa.
Tavoitteena olisi, että perehdytyskansiota hyödynnettäisiin uusien kausityöntekijöiden perehdyttämisessä tulevaisuudessa.