Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia Hyve-mallin mukaisesta moniammatillisesta yhteistyöstä
Karlsson, Inkeri (2020)
Karlsson, Inkeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216325
Tiivistelmä
Lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukeminen on varhaiskasvatuksen ja neuvolan yhteistyön tavoitteena. Vuonna 2012 pääkaupunkiseudulla käyttöön otettu Hyve-malli on kehitetty tukemaan tätä yhteistyötä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia Hyve-mallin mukaisesta moniammatillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, millä tavoin Hyve-mallia toteutetaan, millaisia kokemuksia yhteistyöstä on ja millaisia vaikutuksia yhteistyöllä on lasten hyvinvointiin sekä millä tavoin yhteistyötä voisi kehittää. Yhteistyökumppanina toimi kunnallinen päiväkoti Espoossa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatussuunnitelmasta, lasten hyvinvoinnista, moniammatillisesta yhteistyöstä ja Hyve-mallin eri vaiheista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2020 päiväkodilla sekä puhelimitse. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen opettajat olivat tyytyväisiä Hyve-malliin. Yhteistyö neuvolan kanssa koettiin merkitykselliseksi ja neuvolan roolia pidettiin tärkeänä tuen mahdollistamisessa lapselle. Palautteen saaminen neuvolalta koettiin tärkeäksi osaksi prosessia. Varhaiskasvatuksen opettajat pitivät tärkeänä vanhempien osuutta Hyve-mallin toteutumisessa ja Hyve-lomake lapsesta koettiin monipuolisiksi ja kattaviksi, lasten hyvinvointia tukevaksi.
Hyve-mallin mukaisella yhteistyöllä on mahdollista tukea lasten hyvinvointia, kun se kaikilta osin toimii. Kehittämisehdotukset liittyivät neuvolan palautteeseen ja yhteistyön lisäämiseen neuvolan kanssa. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat tiiviimpää yhteistyötä erityisesti sellaisten lasten kohdalla, joista heillä on herännyt huoli.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatussuunnitelmasta, lasten hyvinvoinnista, moniammatillisesta yhteistyöstä ja Hyve-mallin eri vaiheista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2020 päiväkodilla sekä puhelimitse. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen opettajat olivat tyytyväisiä Hyve-malliin. Yhteistyö neuvolan kanssa koettiin merkitykselliseksi ja neuvolan roolia pidettiin tärkeänä tuen mahdollistamisessa lapselle. Palautteen saaminen neuvolalta koettiin tärkeäksi osaksi prosessia. Varhaiskasvatuksen opettajat pitivät tärkeänä vanhempien osuutta Hyve-mallin toteutumisessa ja Hyve-lomake lapsesta koettiin monipuolisiksi ja kattaviksi, lasten hyvinvointia tukevaksi.
Hyve-mallin mukaisella yhteistyöllä on mahdollista tukea lasten hyvinvointia, kun se kaikilta osin toimii. Kehittämisehdotukset liittyivät neuvolan palautteeseen ja yhteistyön lisäämiseen neuvolan kanssa. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat tiiviimpää yhteistyötä erityisesti sellaisten lasten kohdalla, joista heillä on herännyt huoli.