Visuaaliset tehosteet videopeleissä
Taipalinen, Niklas (2020)
Taipalinen, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä visuaalisiin tehosteisiin ja niiden tekemiseen. Tutustumisen pohjalta tehtiin Unity-pelimoottorissa moniosainen meteoritaikaisku.
Tehosteita voidaan hyödyntää melkein kaikkialla videopeleissä. Aina tunnelmaa luovista huomaamattomista tehosteista valtaviin pelin päättäviin räjähdyksiin. Ennen tehosteiden tekemistä tulee perehtyä väriteoriaan, ajoitukseen, optimointiin ja peliin sopivuuteen. Tehosteet voivat koostua monista eri osista, joihin kuuluvat partikkelit, 3D-objektit, varjostimet, tekstuurit, sprite-arkit ja animaatio. Tehosteiden luomiseen käytetään tyypillisesti monia eri sovelluksia työtehtävän mukaan. Yleisimpiä sovelluksia ovat pelimoottorit kuten Unity, kuvanmuokkausohjelmat kuten Adobe Photoshop ja 3D-mallinnusohjelmat kuten Blender. Jokaisella graafikolla on kuitenkin omat suosikkiohjelmat eri työtehtäviin, koska ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä tehoste.
Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa toteutettiin meteoritaikaisku, jossa hyödynnettiin kaikkia opinnäytetyössä käytyjä tekniikoita ja työtapoja. Meteoritaikaiskussa on monta eri osaa ja kaikki niistä soveltavat eri tekniikoita. Tehosteessa myös tutkitaan Unity High Definition Render-putkea, joka on tehty auttamaan realismin tuontiin projektissa.
Tehosteita voidaan hyödyntää melkein kaikkialla videopeleissä. Aina tunnelmaa luovista huomaamattomista tehosteista valtaviin pelin päättäviin räjähdyksiin. Ennen tehosteiden tekemistä tulee perehtyä väriteoriaan, ajoitukseen, optimointiin ja peliin sopivuuteen. Tehosteet voivat koostua monista eri osista, joihin kuuluvat partikkelit, 3D-objektit, varjostimet, tekstuurit, sprite-arkit ja animaatio. Tehosteiden luomiseen käytetään tyypillisesti monia eri sovelluksia työtehtävän mukaan. Yleisimpiä sovelluksia ovat pelimoottorit kuten Unity, kuvanmuokkausohjelmat kuten Adobe Photoshop ja 3D-mallinnusohjelmat kuten Blender. Jokaisella graafikolla on kuitenkin omat suosikkiohjelmat eri työtehtäviin, koska ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä tehoste.
Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa toteutettiin meteoritaikaisku, jossa hyödynnettiin kaikkia opinnäytetyössä käytyjä tekniikoita ja työtapoja. Meteoritaikaiskussa on monta eri osaa ja kaikki niistä soveltavat eri tekniikoita. Tehosteessa myös tutkitaan Unity High Definition Render-putkea, joka on tehty auttamaan realismin tuontiin projektissa.