Onnistu etäjohtajana - esimiestyön kehittäminen yrityspalveluissa
Raappana, Taru (2020)
Raappana, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316501
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston yrityspalveluiden tiimiesimiesten etäjohtamistaitojen kehittäminen. Tavoitteena oli selvittää, mitä hyvän johtajan tulee tietää etäjohtamisen eduista ja haasteista sekä luoda kuvaus, miten etätyötä johtava esimies voi rakentaa tehokkaan tiimin ja tukea sen toimintaa. Opinnäytetyössä myös kuvattiin, miten etäjohtaja johtaa onnistuneesti itseään sekä tukee tiiminsä itseohjautuvuutta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui julkisen sektorin johtajuuden kehityskaaren vaiheista ja ihmisten johtamisen periaatteiden juurtumisesta osaksi digitalisaation muokkaamaa johtamismallia. Hyvän etäjohtajan ominaisuuksiin kuuluu ihmiskeskeisyyttä, luottamusta, hyvää itsensä johtamista ja avoimuutta tukevat piirteet. Tehokas virtuaalinen tiimi taas vaatii toimiakseen yhteisen arvopohjan, yhteiset tavoitteet, säännöt ja tiimiälyä.
Tässä opinnäytetyössä lähestymistavaksi valittiin kehittämistutkimus, koska kehittäminen kohdentui opinnäytetyöntekijän omaan työyhteisöön. Kehittämistyön aineistonkeruumenetelmiksi valittiin teemahaastattelu, kaksi osallistavaa ideointityöpajaa ja puolistrukturoitu kysely tiimiesimiehille. Tulosten analyysi tehtiin sisällön analyysinä ja sisällönanalyysitaso on teoriaohjaava.
Kehittämistyön keskeisten tuloksien perusteella etäjohtamisen kehittämiskohteet liittyivät sosiaalisen eristäytyneisyyden tunteisiin, itsensä johtamisen haasteisiin ja epäselviin toimintaohjeisiin. Virtuaalisen tiimityön myötä luottamuksellinen ilmapiiri oli heikentynyt ja viestintä näkyi epäjohdonmukaisena. Haasteena oli myös sitouttaminen motivoinnin, luottamuksen, yhteisöllisyyden ja yhteisten päämäärien avulla.
Haasteisiin vastatiin hyvän etäjohtajuuden kokonaisuudella, mikä koostuu kolmikantaisesta johtajuuden mallista. Tärkeimpänä on ihmisten johtaminen, joka sisältää luottamuksen, yhteisöllisyyden ja itsensä johtamisen taidot. Asiajohtajuudella mahdollistetaan toiminta yhteisten pelisääntöjen muodossa ja viestintäjohtajuudella toteutetaan suunnitelmallista ja avointa viestintää. Hyvän etäjohtajuuden kokonaisuus koostettiin pelisääntöoppaaksi. Pelisäännöt ovat osa jatkokehittämisen kokonaisuutta. Opas rakennetaan yhdessä tiimin ja esimiehen kanssa, koska osallistamisella on suuri merkitys pelisääntöihin sitoutumisessa ja luottamuksellisessa ilmapiirissä. Oppaassa on etätyömääritelmän ja etätyösopimuksen lisäksi seuraavat asiat: toimintaa ohjaavat arvot, tiimin yhteiset tavoitteet ja mittarit, tehtävät, roolit ja vastuut, viestintä ja tiedotus, itsensä johtaminen ja kokouskäytänteet. Tavoitteena on, että opas toimii tiimin toimintaa ohjaavana sopimuksena ja sen avulla tiimiesimies voi kehittää esimiestaitojaan käytännönläheisillä malleilla.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui julkisen sektorin johtajuuden kehityskaaren vaiheista ja ihmisten johtamisen periaatteiden juurtumisesta osaksi digitalisaation muokkaamaa johtamismallia. Hyvän etäjohtajan ominaisuuksiin kuuluu ihmiskeskeisyyttä, luottamusta, hyvää itsensä johtamista ja avoimuutta tukevat piirteet. Tehokas virtuaalinen tiimi taas vaatii toimiakseen yhteisen arvopohjan, yhteiset tavoitteet, säännöt ja tiimiälyä.
Tässä opinnäytetyössä lähestymistavaksi valittiin kehittämistutkimus, koska kehittäminen kohdentui opinnäytetyöntekijän omaan työyhteisöön. Kehittämistyön aineistonkeruumenetelmiksi valittiin teemahaastattelu, kaksi osallistavaa ideointityöpajaa ja puolistrukturoitu kysely tiimiesimiehille. Tulosten analyysi tehtiin sisällön analyysinä ja sisällönanalyysitaso on teoriaohjaava.
Kehittämistyön keskeisten tuloksien perusteella etäjohtamisen kehittämiskohteet liittyivät sosiaalisen eristäytyneisyyden tunteisiin, itsensä johtamisen haasteisiin ja epäselviin toimintaohjeisiin. Virtuaalisen tiimityön myötä luottamuksellinen ilmapiiri oli heikentynyt ja viestintä näkyi epäjohdonmukaisena. Haasteena oli myös sitouttaminen motivoinnin, luottamuksen, yhteisöllisyyden ja yhteisten päämäärien avulla.
Haasteisiin vastatiin hyvän etäjohtajuuden kokonaisuudella, mikä koostuu kolmikantaisesta johtajuuden mallista. Tärkeimpänä on ihmisten johtaminen, joka sisältää luottamuksen, yhteisöllisyyden ja itsensä johtamisen taidot. Asiajohtajuudella mahdollistetaan toiminta yhteisten pelisääntöjen muodossa ja viestintäjohtajuudella toteutetaan suunnitelmallista ja avointa viestintää. Hyvän etäjohtajuuden kokonaisuus koostettiin pelisääntöoppaaksi. Pelisäännöt ovat osa jatkokehittämisen kokonaisuutta. Opas rakennetaan yhdessä tiimin ja esimiehen kanssa, koska osallistamisella on suuri merkitys pelisääntöihin sitoutumisessa ja luottamuksellisessa ilmapiirissä. Oppaassa on etätyömääritelmän ja etätyösopimuksen lisäksi seuraavat asiat: toimintaa ohjaavat arvot, tiimin yhteiset tavoitteet ja mittarit, tehtävät, roolit ja vastuut, viestintä ja tiedotus, itsensä johtaminen ja kokouskäytänteet. Tavoitteena on, että opas toimii tiimin toimintaa ohjaavana sopimuksena ja sen avulla tiimiesimies voi kehittää esimiestaitojaan käytännönläheisillä malleilla.