Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

SotePeda24/7-pelin suunnittelua tukevien tekniikoiden tarkastelua

Kauppila, Jaana (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (806.0Kt)
Lataukset: 


Kauppila, Jaana
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316550
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kajaanin ammattikorkeakoulun virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden pelinkehitystiimi Clever Simulation Entertainmentille. Opinnäytetyö tuli auttamaan SotePeda-hankkeeseen kuuluvan peliprojektin suunnittelua.

Tavoitteena oli määritellä mistä piirteistä tyypillinen pakohuone on rakennettu. Tämän jälkeen esiteltiin opetuspeleissä käytettyjä tavallisimpia tekniikoita. Näiden tekniikoiden toimivuutta käytössä verrattiin SotePeda24/7-pelin ja Invite Only VR-pelin välillä.

Aineisto pakohuonepelien piirteistä ja opetuspelien käyttämistä tekniikoista, oli saatu aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Vertailua käytettiin, koska se paljasti hyvin esitettyjen tekniikoiden toimivuuden.

Vertailun avulla huomattiin, että molemmilla oli käytössään sekä samoja- että erilaisia teknii-koita esim. Invite Only VR-peli käytti yhtä pulmatyyppiä eri variaatioin, kun taas SotePeda24/7-peli käytti monentyyppisiä pulmia. Molemmissa peleissä myös havaittiin onnistumisia tiettyjen opetuksellisten tekniikoiden käytössä esim. molemmat pelit onnistuivat välittämään pelaajalle opetuksellisen tavoitteensa. Lisäksi vertailu paljasti sen, missä toinen peli oli onnistunut paremmin kuin toinen. SotePeda24/7-peli onnistui paremmin ottamaan kohderyhmänsä huomioon niin teknisesti kuin pelillisestikin. Invite Only VR-peli onnistui paremmin
esittelemään syvällisen tarinan.

SotePeda24/7-peliä voitiin pitää ominaisena pakohuoneiden lajityypin edustajana. SotePe-da24/7-pelistä löytyi kaikki tyypilliset pakohuoneissa nähdyt piirteet kuten esimerkiksi piilotettuja esineitä, aikaraja ja lukittu huone. Opetuspelien hyviin tunnusmerkkeihin pitäisi sen sijaan kiinnittää enemmän huomiota. SotePeda24/7-peli onnistui kuitenkin tavoitteessaan. SotePe-da24/7-peli havainnollisti esimerkillisesti kotona-asumista tukevien digitaalisten laitteiden käyttöä jokapäiväisessä elämässä. Pelaaja näki, mitä hyötyä sosiaali- ja terveydenhoidon asiakkaille on erilaisista digitaalista laitteista.  
 
This thesis was carried out for Clever Simulation Entertainment, Kajaani University of Applied Sciences' virtual and augmented reality game development team. The thesis helped to plan a game project included in the SotePeda project.

The goal was to first determine what features a typical escape room comprises. This was fol-lowed by an introduction to the most common techniques used in educational games. The performance of these technologies in use was compared between the SotePeda24/7 -game and the Invite Only VR -game.

Material on the features of escape games and the techniques used in educational games were obtained from the literature and research on the subject. The comparison was used because it revealed the functionality of the presented techniques.

By comparison, it was found that both had the same and different techniques at their dispos-al, e.g. the Invite Only VR game uses one type of puzzle with different variations, while the SotePe-da24/7 -game uses many types of problems. In both games, successes were also ob-served in the use of certain educational techniques, e.g. both games succeed in conveying their educational goals to the player. In addition, the comparison revealed where one game was more successful than the other. The SotePeda24/7 -game is more able to take its target group into account both technically and game-wise. The Invite Only VR -game manages to bet-ter present an in-depth story.

The SotePeda24/7 -game can be considered a representative of the escape room genre. The SotePeda24 7 -game has all the typical features seen in escape rooms such as hidden objects, time limit and a locked room. More attention should be paid to the good features of educa-tional games instead. However, the SotePeda24/7 -game succeeds in its goal. The SotePeda24/7 -game exemplifies the use of digital devices that support home living in every-day life. The player sees the benefits to social and health care clients of a variety of digital devices.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste