Markkinoinnin vuosisuunnittelu: Case Säiliöhepo Oy & Ruutupuu Oy
Harainen, Henry (2020)
Harainen, Henry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajayrityksille konkreettisia markkinointitoimia sisältävä markkinoinnin vuosikello. Opinnäytetyö laadittiin case-tutkimuksena Säiliöhepo Oy:lle ja Ruutupuu Oy:lle.
Lähtökohtana markkinoinnin suunnittelulle oli näiden yritysten yhdistyminen ja niiden toiminnan laajentaminen uudelle markkina-alueelle. Yritykset eivät entuudestaan olleet toteuttanut markkinointia suunnitelmallisesti, mutta uudelle alueelle laajentamisen tueksi markkinoinnin vuosisuunnittelu katsottiin tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö koostuu toimeksiantajayritysten ja niiden toimintakentän esittelystä, markkinoinnin teoriaosuudesta ja sitä soveltavasta markkinoinnin vuosisuunnitelmasta.
Markkinoinnin teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin käsitettä ja markkinointiviestinnän eri osa-alueita sekä esitellään markkinoinnin suunnittelun työkalu SOSTAC. Soveltavassa osuudessa laaditaan aiemmin esitettyä teoriaosuutta hyödyntäen toimeksiantajalle markkinoinnin vuosisuunnitelma ja vuosikello.
Laadittu vuosisuunnitelma sisältää markkinoinnin tavoitteet, markkinointistrategian, markkinointitoimenpiteiden toimeenpanosuunnitelman ja tulosten mittarit
Lähtökohtana markkinoinnin suunnittelulle oli näiden yritysten yhdistyminen ja niiden toiminnan laajentaminen uudelle markkina-alueelle. Yritykset eivät entuudestaan olleet toteuttanut markkinointia suunnitelmallisesti, mutta uudelle alueelle laajentamisen tueksi markkinoinnin vuosisuunnittelu katsottiin tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö koostuu toimeksiantajayritysten ja niiden toimintakentän esittelystä, markkinoinnin teoriaosuudesta ja sitä soveltavasta markkinoinnin vuosisuunnitelmasta.
Markkinoinnin teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin käsitettä ja markkinointiviestinnän eri osa-alueita sekä esitellään markkinoinnin suunnittelun työkalu SOSTAC. Soveltavassa osuudessa laaditaan aiemmin esitettyä teoriaosuutta hyödyntäen toimeksiantajalle markkinoinnin vuosisuunnitelma ja vuosikello.
Laadittu vuosisuunnitelma sisältää markkinoinnin tavoitteet, markkinointistrategian, markkinointitoimenpiteiden toimeenpanosuunnitelman ja tulosten mittarit