Aineistonhallinnan kehittäminen korkeakouluissa: case: LAB-ammattikorkeakoulu
Sinisalo, Riikka (2020)
Sinisalo, Riikka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316680
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, millainen on tehokas tutkimusaineistojen keräämisen, arvioinnin, säilyttämisen ja jakamisen malli LAB-ammattikorkeakoululle, millaisia prosesseja siihen liittyy ja mitkä tekijät vaikuttavat aineistonhallinnan tehokkuuteen ja hyödynnettävyyteen.
Työn teoriakehyksessä tarkasteltiin tietojohtamista yleisesti sekä erityisesti korkeakoulukontekstissa, tavoitteena tunnistaa aineistonhallinnan kannalta keskeiset tietojohtamisen viitekehykset, prosessit, mallit, suositukset ja hyvät käytänteet sekä menestystekijät ja mahdollistajat. Lisäksi käsiteltiin aineistonhallinnan haasteita, tukemisen keinoja ja toimintoja korkeakouluissa aikaisemman tutkimustiedon valossa.
Kehittämishanke toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella, jossa hyödynnettiin tutkimusinfrastruktuurien itsearviointimallia (RISE). Tutkimusaineisto kerättiin osallistavin menetelmin työpajatyöskentelyssä ja kohderyhmänä oli 14 hengen ryhmä LAB-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan johtamiseen, toteuttamiseen ja tukemiseen liittyvää henkilöstöä. Työpajatyöskentelyn aineisto käsiteltiin pääosin aineistolähtöisen analyysin avulla. Lisäksi kehittämisessä hyödynnettiin organisaation aineistonhallintaan liittyvää sisäistä materiaalia.
Hankkeen tuloksena syntynyt aineistonhallinnan malli suuntaa aineistonhallinnan kehittämistyötä LAB-ammattikorkeakoulussa. Malli hahmottaa aineistonhallinnan keskeisten toimijoiden tehtävät ja vastuut aineistonhallintaprosessin aikana perustuen käyttäjien tarpeisiin. Aineistonhallinnan tehokkuuden näkökulmasta mallissa osoitetaan keskeisiä uusia tehtäviä niihin aineistonhallintaprosessin vaiheisiin, jotka organisaatiossa koettiin tärkeimmiksi. Kehittämishanke vahvistaa tietojohtamisen toimintatapojen soveltuvuuden aineistonhallinnan kehittämiseen ammattikorkeakouluissa.
Työn teoriakehyksessä tarkasteltiin tietojohtamista yleisesti sekä erityisesti korkeakoulukontekstissa, tavoitteena tunnistaa aineistonhallinnan kannalta keskeiset tietojohtamisen viitekehykset, prosessit, mallit, suositukset ja hyvät käytänteet sekä menestystekijät ja mahdollistajat. Lisäksi käsiteltiin aineistonhallinnan haasteita, tukemisen keinoja ja toimintoja korkeakouluissa aikaisemman tutkimustiedon valossa.
Kehittämishanke toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella, jossa hyödynnettiin tutkimusinfrastruktuurien itsearviointimallia (RISE). Tutkimusaineisto kerättiin osallistavin menetelmin työpajatyöskentelyssä ja kohderyhmänä oli 14 hengen ryhmä LAB-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan johtamiseen, toteuttamiseen ja tukemiseen liittyvää henkilöstöä. Työpajatyöskentelyn aineisto käsiteltiin pääosin aineistolähtöisen analyysin avulla. Lisäksi kehittämisessä hyödynnettiin organisaation aineistonhallintaan liittyvää sisäistä materiaalia.
Hankkeen tuloksena syntynyt aineistonhallinnan malli suuntaa aineistonhallinnan kehittämistyötä LAB-ammattikorkeakoulussa. Malli hahmottaa aineistonhallinnan keskeisten toimijoiden tehtävät ja vastuut aineistonhallintaprosessin aikana perustuen käyttäjien tarpeisiin. Aineistonhallinnan tehokkuuden näkökulmasta mallissa osoitetaan keskeisiä uusia tehtäviä niihin aineistonhallintaprosessin vaiheisiin, jotka organisaatiossa koettiin tärkeimmiksi. Kehittämishanke vahvistaa tietojohtamisen toimintatapojen soveltuvuuden aineistonhallinnan kehittämiseen ammattikorkeakouluissa.