Opettajien kokemuksia esiopetuksesta
Luoranen, Sari (2011)
Luoranen, Sari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102514018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102514018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä ovat esiopetuksen antamat val-miudet alkuopettajien näkökulmasta ja millaisia taitoja esiopetuksessa voisi harjoitella vielä lisää. Opinnäyte kohdennettiin Kouvolan alueen alakouluissa työskenteleviin al-kuopettajiin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastattelun runkona oli 14 kysymystä, joihin alkuopettaja sai vastata vapaasti. Kaksi opettajaa halusi nähdä ennalta kysymykset, jotta he voivat pohtia vastauksiaan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viisi alkuopettajaa kahdesta eri koulusta. Haastattelut tehtiin syyskuussa 2010. Lähes kaikki haastattelut nauhoitettiin ja purettiin teemoittain kirjalliseen muotoon.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että alkuopettajat kokevat esiopetuksen erittäin hyödylliseksi lapselle. Näin lapsi oppii monia taitoja, joita koulussa tarvitaan. Sosiaaliset taidot nousivat vahvasti esille, etenkin oppilaan olisi hyvä osata odottaa omaa vuoroaan. Alkuopettajat korostivat myös ryhmässä toimimisen ja ohjeiden nou-dattamisen harjoittelua.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viisi alkuopettajaa kahdesta eri koulusta. Haastattelut tehtiin syyskuussa 2010. Lähes kaikki haastattelut nauhoitettiin ja purettiin teemoittain kirjalliseen muotoon.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että alkuopettajat kokevat esiopetuksen erittäin hyödylliseksi lapselle. Näin lapsi oppii monia taitoja, joita koulussa tarvitaan. Sosiaaliset taidot nousivat vahvasti esille, etenkin oppilaan olisi hyvä osata odottaa omaa vuoroaan. Alkuopettajat korostivat myös ryhmässä toimimisen ja ohjeiden nou-dattamisen harjoittelua.