Lapsen osallisuuden lisääminen Lastenliiton toiminnan sisällön suunnittelussa
Viitsalo, Salla (2020)
Viitsalo, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416844
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tuotettu Lastenliitto ry:lle. Opinnäytetyönä luodun materiaalin tarkoitus on tukea lasten osallisuutta sekä ohjaajien kehittymistä. Samalla tavoitteena oli luoda yhteneväinen linjaus toteutettavista osallisuuden menetelmistä Lastenliiton toimintaan. Opinnäytetyönä luotu menetelmämateriaali toteutettiin yhteistyössä toimijatahon henkilöstön kanssa. Materiaalissa on huomioitu Lastenliiton toimintaan osallistuneiden lasten kehitystaso sekä toimintaan vaikuttavat yleiset lainsäädännöt.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään 7–9-vuotiaiden lasten kehitystasoa, iltapäivätoiminnan ohjaajan pätevyyttä ja sen vaikutusta toiminnan ohjaamiseen. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään osallisuuden käsitettä yleisesti, lasten kannalta sekä osallisuuden yhteiskunnallista taustaa.
Materiaalipakettien luomisen on noussut esille Lastenliitolle tuotetun (Paavola & Poutala 2017) opinnäytetyön pohjalta. Materiaalipakettien luominen koettiin tärkeäksi ohjaajien kehittymisen ja osallisuuden toteutumisen kannalta. Materiaalipaketin luominen on alkanut laajalla tutustumisella Lastenliiton toimintaan ja toiminnan tavoitteisiin. Tämän pohjalta on kirjattu osallisuuden menetelmiä, jotka tukevat lasten osallisuuden toteutumista ja Lastenliiton toiminnan tavoitteita. Materiaalipaketteihin on valittu osallistavia menetelmiä, joita olisi mahdollista toteuttaa Lastenliiton kerho-, leiri-, sekä iltapäivätoiminnassa. Materiaalipaketti jakautuu neljään osioon, joita ovat ideointi, suunnittelu, toteutus sekä arviointi ja palaute. Näistä osioista löytyy työmenetelmiä, joilla Lastenliiton ohjaajat pystyvät tukemaan lasten koettua osallisuutta.
Luodusta materiaalipaketista on tehty palautekysely Lastenliiton henkilöstöltä. Henkilöstöön ovat kuuluneet virkailijat sekä ohjaajat. Henkilöstö on antanut palautetta luodusta materiaalista, jonka mukaan sitä on työstetty. Kaikki palaute on kysytty sekä vastaanotettu internetin välityksellä. Lopulliseen materiaaliin on oltu Lastenliitolla tyytyväisiä ja se on koettu tarpeellisesti ohjaajien perehdytystä ajatellen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään 7–9-vuotiaiden lasten kehitystasoa, iltapäivätoiminnan ohjaajan pätevyyttä ja sen vaikutusta toiminnan ohjaamiseen. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään osallisuuden käsitettä yleisesti, lasten kannalta sekä osallisuuden yhteiskunnallista taustaa.
Materiaalipakettien luomisen on noussut esille Lastenliitolle tuotetun (Paavola & Poutala 2017) opinnäytetyön pohjalta. Materiaalipakettien luominen koettiin tärkeäksi ohjaajien kehittymisen ja osallisuuden toteutumisen kannalta. Materiaalipaketin luominen on alkanut laajalla tutustumisella Lastenliiton toimintaan ja toiminnan tavoitteisiin. Tämän pohjalta on kirjattu osallisuuden menetelmiä, jotka tukevat lasten osallisuuden toteutumista ja Lastenliiton toiminnan tavoitteita. Materiaalipaketteihin on valittu osallistavia menetelmiä, joita olisi mahdollista toteuttaa Lastenliiton kerho-, leiri-, sekä iltapäivätoiminnassa. Materiaalipaketti jakautuu neljään osioon, joita ovat ideointi, suunnittelu, toteutus sekä arviointi ja palaute. Näistä osioista löytyy työmenetelmiä, joilla Lastenliiton ohjaajat pystyvät tukemaan lasten koettua osallisuutta.
Luodusta materiaalipaketista on tehty palautekysely Lastenliiton henkilöstöltä. Henkilöstöön ovat kuuluneet virkailijat sekä ohjaajat. Henkilöstö on antanut palautetta luodusta materiaalista, jonka mukaan sitä on työstetty. Kaikki palaute on kysytty sekä vastaanotettu internetin välityksellä. Lopulliseen materiaaliin on oltu Lastenliitolla tyytyväisiä ja se on koettu tarpeellisesti ohjaajien perehdytystä ajatellen.