Sisäisen viestinnän ja tiedonkulun kartoittaminen Hok-Elannon ravintolatoimialalla
Viinikka, Jarkko (2011)
Viinikka, Jarkko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102513999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102513999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sisäistä viestintää Hok-Elannon ravintolatoimialalla. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten ravintolatoimialan henkilökunta mieltää sisäisen viestinnän työpaikalla sekä selvittää mitä eri viestintäkanavia työyhteisössä on käytössä.
Teoriaosuudessa on käsitelty viestintää yleisellä tasolla. Viestinnän näkökulmissa on syvennetty tarkemmin johtamisviestintään yrityksen sisällä sekä Hok-Elannon määritelmiin sisäisen viestinnän laadusta. Viestintäkanavista on tarkasteltu yleisimpiä työyhteisöissä käytettäviä viestintätapoja sekä viestintäkanavia, jotka ovat Hok-Elannossa käytössä.
Tutkimusprosessissa on käyty läpi tutkimukselle ominaisia piirteitä sekä erilaisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto on hankittu kyselyn avulla, joten kyselyn laatimista ja toteuttamista on selvitetty teoriaosuudessa. Aineiston käsittelyä on tarkasteltu teoriassa työssä käytettävien menetelmien mukaan. Tutkimuksen luotettavuudella on merkitystä tulosten kannalta, joten sitä on tarkasteltu osana tutkimusprosessia.
Tutkimuksen tulokset on käsitelty aihealueittain. Ensimmäisessä osiossa tuodaan esille tulosten taustamuuttujat ja pohditaan niiden sisältöä. Toisessa osiossa käsitellään viestintätapoja ja niiden tärkeyttä työntekijöiden näkökulmasta. Viestintätavoissa on huomattavissa, että esimiehen rooli on merkittävässä asemassa osana työyhteisön sisäistä viestintää. Seuraavassa osiossa on käsitelty viestinnän toimivuutta työpaikalla. Tuloksista on huomattavissa, että viestintä toimii työpaikalla yleisesti ottaen hyvin. Lopuksi tulososiossa on käsitelty viestinnän vastuullisuutta ja tutkimustulosten luotettavuutta. Vastuu sisäisestä viestinnästä painottuu tulosten perusteella pääosin esimiehille ja etenkin Hok-Elannon organisaation ylimmälle johdolle. Validiteetiltaan ja avoimien kysymysten osalta tutkimusta voidaan pitää luotettavana.
Hok-Elannon ravintolatoimialalla koetaan, että sisäinen viestintä toimii enimmäkseen hyvin. Epäkohtien osalta viestinnässä on annettu hyviä kehitysehdotuksia ja niiden käyttöön ottaminen toimipaikoissa parantaa sisäistä viestintää työpaikoilla.
Teoriaosuudessa on käsitelty viestintää yleisellä tasolla. Viestinnän näkökulmissa on syvennetty tarkemmin johtamisviestintään yrityksen sisällä sekä Hok-Elannon määritelmiin sisäisen viestinnän laadusta. Viestintäkanavista on tarkasteltu yleisimpiä työyhteisöissä käytettäviä viestintätapoja sekä viestintäkanavia, jotka ovat Hok-Elannossa käytössä.
Tutkimusprosessissa on käyty läpi tutkimukselle ominaisia piirteitä sekä erilaisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto on hankittu kyselyn avulla, joten kyselyn laatimista ja toteuttamista on selvitetty teoriaosuudessa. Aineiston käsittelyä on tarkasteltu teoriassa työssä käytettävien menetelmien mukaan. Tutkimuksen luotettavuudella on merkitystä tulosten kannalta, joten sitä on tarkasteltu osana tutkimusprosessia.
Tutkimuksen tulokset on käsitelty aihealueittain. Ensimmäisessä osiossa tuodaan esille tulosten taustamuuttujat ja pohditaan niiden sisältöä. Toisessa osiossa käsitellään viestintätapoja ja niiden tärkeyttä työntekijöiden näkökulmasta. Viestintätavoissa on huomattavissa, että esimiehen rooli on merkittävässä asemassa osana työyhteisön sisäistä viestintää. Seuraavassa osiossa on käsitelty viestinnän toimivuutta työpaikalla. Tuloksista on huomattavissa, että viestintä toimii työpaikalla yleisesti ottaen hyvin. Lopuksi tulososiossa on käsitelty viestinnän vastuullisuutta ja tutkimustulosten luotettavuutta. Vastuu sisäisestä viestinnästä painottuu tulosten perusteella pääosin esimiehille ja etenkin Hok-Elannon organisaation ylimmälle johdolle. Validiteetiltaan ja avoimien kysymysten osalta tutkimusta voidaan pitää luotettavana.
Hok-Elannon ravintolatoimialalla koetaan, että sisäinen viestintä toimii enimmäkseen hyvin. Epäkohtien osalta viestinnässä on annettu hyviä kehitysehdotuksia ja niiden käyttöön ottaminen toimipaikoissa parantaa sisäistä viestintää työpaikoilla.
