Asiakkuuksien segmentointi ja asiakastiedon kehittäminen yrityksessä X
Jussila, Pekka; Lönnblad, Niklas (2020)
Lataukset:
Jussila, Pekka
Lönnblad, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416908
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu kemianalalla toimivalle toimeksiantajayritykselle, jonka nimi on yrityksen johdon pyynnöstä salattu. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja segmentoida toimeksiantajayrityksen aktiiviset asiakkaat sekä luoda tähän perustuva tietopohja toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Opinnäytetyön rakenne koostuu opinnäytetyön esittelystä, teoriaosuudesta sekä kehittämishankkeen suunnitelmasta ja toteutuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee opinnäytetyön kehittämishankkeen kannalta olennaista teoriaa, jonka tietopohjana käytetään kirja- ja sähkölähteitä sekä internetissä julkaistuja kirjoituksia aiheista.
Opinnäytetyön kehittämishanke toteutettiin luomalla paikallinen tietokanta jossa toimeksiantajayritykseltä saatua dataa tutkittiin, prosessoitiin ja analysoitiin. Näitä käytännön toimia ja niihin liittyviä työkaluja käsitellään opinnäytetyön kehittämishankkeeseen liittyvissä luvuissa.
Opinnäytetyön kehittämishankkeen lopputuloksena luotiin tietopohja yrityksen aktiivisista asiakkaista sekä näiden asiakkuuksien segmentointi valittujen kriteerien perusteella. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa arvioidaan kehittämishankkeen lopputulosta sekä esitetään opinnäytetyön aiheisiin liittyviä kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle. This functional thesis was created to a company operating in the chemical industry. The name of the client organization is not mentioned due to their request. The objective of this thesis was to investigate the customer data of the client organization and to find their currently active clients, the segmentation of those clients and based on this investigation to compose a customer data foundation for the client organization to use.
The structure of this thesis consists of an introduction, theoretical framework and the planning and execution of the development project. The theoretical framework examines the essential theory around the themes of this thesis. The theoretical framework is based on published literature and literature and articles from online sources.
The development project was executed by creating a local database where the data was investigated, processed and analyzed. These practices and implements are further examined in sections of the thesis discussing the planning and execution of the development project.
The main outcome of the development project was a customer data foundation of the active clients of the client organization and the segmentation of these clients, based on the chosen criteria. The last section of the thesis further examines the end results of the development project and raises development suggestions for the client organization related to the themes of the thesis.
Opinnäytetyön rakenne koostuu opinnäytetyön esittelystä, teoriaosuudesta sekä kehittämishankkeen suunnitelmasta ja toteutuksesta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee opinnäytetyön kehittämishankkeen kannalta olennaista teoriaa, jonka tietopohjana käytetään kirja- ja sähkölähteitä sekä internetissä julkaistuja kirjoituksia aiheista.
Opinnäytetyön kehittämishanke toteutettiin luomalla paikallinen tietokanta jossa toimeksiantajayritykseltä saatua dataa tutkittiin, prosessoitiin ja analysoitiin. Näitä käytännön toimia ja niihin liittyviä työkaluja käsitellään opinnäytetyön kehittämishankkeeseen liittyvissä luvuissa.
Opinnäytetyön kehittämishankkeen lopputuloksena luotiin tietopohja yrityksen aktiivisista asiakkaista sekä näiden asiakkuuksien segmentointi valittujen kriteerien perusteella. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa arvioidaan kehittämishankkeen lopputulosta sekä esitetään opinnäytetyön aiheisiin liittyviä kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle.
The structure of this thesis consists of an introduction, theoretical framework and the planning and execution of the development project. The theoretical framework examines the essential theory around the themes of this thesis. The theoretical framework is based on published literature and literature and articles from online sources.
The development project was executed by creating a local database where the data was investigated, processed and analyzed. These practices and implements are further examined in sections of the thesis discussing the planning and execution of the development project.
The main outcome of the development project was a customer data foundation of the active clients of the client organization and the segmentation of these clients, based on the chosen criteria. The last section of the thesis further examines the end results of the development project and raises development suggestions for the client organization related to the themes of the thesis.