SATAKIELEN SIIVELLÄ : Päiväkodin lähiympäristö oppimisympäristönä
Feldt, Jaana (2011)
Feldt, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102714056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102714056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten päiväkodin lähiympäristöä voidaan hyödyntää ja miksi sitä kannattaa hyödyntää oppimisympäristönä. Aihetta on lähestytty sekä kirjallisuuden, että 4 - 5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä toimintavuoden 2010 - 2011 aikana toteutetun Reppuretki-projektin kokemusten kautta.
Varhaiskasvatusympäristöä tarkastellaan tässä työssä kontekstuaalisesta näkökulmasta, jolloin keskeisiksi oppimisen ympäristöiksi nousevat arkitodellisuus ja arjen ilmiöt. Päiväkodin aidan takaa aukeava lähiympäristö nähdään monipuolisena oppimisympäristönä, joka mahdollistaa lapsilähtöisen, lasta osallistavan ja tasa-arvoisen oppimisen, lasten omien havaintojen ohjatessa tilanteita. Työssä lähiympäristöä tarkastellaan paitsi fyysisenä, myös sosiaalisena oppimisympäristönä. Tällöin tärkeäksi nousee lapsen osallisuus lähiympäristössä tapahtuvassa toiminnassa sekä tilanteiden vuorovaikutteisuus. Myös leikin merkitys lapselle luonteenomaisena tapana toimia ja oppia korostuu.
Reppuretki-projekti yhdistää leikin abstraktin ympäristön konkreettiseen fyysiseen ympäristöön. Toteutuneessa projektissa päiväkodin lapsiryhmä retkeili viikoittain lähialueen kulttuuri- ja taidelaitoksissa. Retkillä lapset dokumentoivat kokemuksiaan Reppuvihkoihinsa projektissa kehitetyllä tavalla. Toimiminen päiväkodin lähiympäristössä herätti lasten mielenkiinnon, ja sen myötä toimintamotivaatio oli retkillä korkea. Lapset kokivatkin Reppuretkellä käymisen pääosin mieluisana. Lapset ottivat lähiympäristönsä haltuun löytöretkeilemällä, eli mielikuvituksen ja leikin kautta. Lasta osallistava pienryhmätoiminta sekä toimintamallin selkeä struktuuri tukivat ja kehittivät lasten kykyä ohjata omaa toimintaansa päiväkodin lähiympäristössä.
Projektin kokemuksista muodostui toimintamalli, jota myös muut päiväkodit voivat työssään hyödyntää. Oman päiväkodin lähiympäristön tarkasteleminen oppimisympäristönä tulisikin olla koko päiväkodin yhteinen asia. Kunnan ja päiväkodin lähialueiden erityispiirteiden kartoittaminen ja systemaattinen hyödyntäminen oppimisympäristöinä voidaankin nähdä entistä merkityksellisempänä painotuksena monikulttuu-ristuvassa yhteiskunnassa.
Varhaiskasvatusympäristöä tarkastellaan tässä työssä kontekstuaalisesta näkökulmasta, jolloin keskeisiksi oppimisen ympäristöiksi nousevat arkitodellisuus ja arjen ilmiöt. Päiväkodin aidan takaa aukeava lähiympäristö nähdään monipuolisena oppimisympäristönä, joka mahdollistaa lapsilähtöisen, lasta osallistavan ja tasa-arvoisen oppimisen, lasten omien havaintojen ohjatessa tilanteita. Työssä lähiympäristöä tarkastellaan paitsi fyysisenä, myös sosiaalisena oppimisympäristönä. Tällöin tärkeäksi nousee lapsen osallisuus lähiympäristössä tapahtuvassa toiminnassa sekä tilanteiden vuorovaikutteisuus. Myös leikin merkitys lapselle luonteenomaisena tapana toimia ja oppia korostuu.
Reppuretki-projekti yhdistää leikin abstraktin ympäristön konkreettiseen fyysiseen ympäristöön. Toteutuneessa projektissa päiväkodin lapsiryhmä retkeili viikoittain lähialueen kulttuuri- ja taidelaitoksissa. Retkillä lapset dokumentoivat kokemuksiaan Reppuvihkoihinsa projektissa kehitetyllä tavalla. Toimiminen päiväkodin lähiympäristössä herätti lasten mielenkiinnon, ja sen myötä toimintamotivaatio oli retkillä korkea. Lapset kokivatkin Reppuretkellä käymisen pääosin mieluisana. Lapset ottivat lähiympäristönsä haltuun löytöretkeilemällä, eli mielikuvituksen ja leikin kautta. Lasta osallistava pienryhmätoiminta sekä toimintamallin selkeä struktuuri tukivat ja kehittivät lasten kykyä ohjata omaa toimintaansa päiväkodin lähiympäristössä.
Projektin kokemuksista muodostui toimintamalli, jota myös muut päiväkodit voivat työssään hyödyntää. Oman päiväkodin lähiympäristön tarkasteleminen oppimisympäristönä tulisikin olla koko päiväkodin yhteinen asia. Kunnan ja päiväkodin lähialueiden erityispiirteiden kartoittaminen ja systemaattinen hyödyntäminen oppimisympäristöinä voidaankin nähdä entistä merkityksellisempänä painotuksena monikulttuu-ristuvassa yhteiskunnassa.