Parkinsonin tautia sairastavien kokemuksia VR-pelien käytöstä fysioterapiassa
Heiskanen, Mira; Hyvölä, Leena; Ollila, Vanamo (2020)
Heiskanen, Mira
Hyvölä, Leena
Ollila, Vanamo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417105
Tiivistelmä
Teknologiset innovaatiot kehittyvät jatkuvasti ja niiden käyttö sosiaali- ja terveydenhuollossa lisääntyy koko ajan. VR-teknologian käyttö luo uusia mahdollisuuksia kuntoutukseen, mutta tuo mukanaan myös mahdollisia riskitekijöitä. Tässä opinnäytetyössä painoarvo haluttiin antaa osallistujien omakohtaisille kokemuksille, sillä kuntoutustyössä tulisi huomioida ja hyödyntää nimenomaan asiakkaiden kokemuksia ja toivomuksia käytettävien kuntoutusmenetelmien ja niiden kehittämisen suhteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Parkinsonin tautia sairastavien kokemuksista VR-pelien pelaamisesta fysioterapiassa. Tavoitteena oli kuvata kolmen Parkinsonin tautia sairastavan henkilön kokemuksia virtuaalitodellisuuden käyttöön perustuvasta harjoittelusta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruussa käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset kuvaavat laajasti osallistujien kokemuksia VR-harjoittelusta. VR-harjoittelu koettiin sopivaksi kuntoutusmenetelmäksi perinteisen fysioterapian rinnalle ja sen koettiin sopivan Parkinsonin tautia sairastaville. VR-harjoittelun koettiin harjoittavan toimintakykyä monipuolisesti ja sen nykyaikaisuutta ja erilaisuutta perinteiseen fysioterapiaan verrattuna pidettiin hyvänä asiana.
Kokemuksia VR-harjoittelun käytöstä ja käytettävyydestä fysioterapiassa voisi kartoittaa eri käyttäjäryhmiltä sekä fysioterapeuteilta. VR-teknologian hyödyntämismahdollisuuksia etäkuntoutuksessa voitaisiin myös tutkia. VR-harjoittelun vaikuttavuutta tulee tutkia lisää sen vaikutusmekanismien osalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Parkinsonin tautia sairastavien kokemuksista VR-pelien pelaamisesta fysioterapiassa. Tavoitteena oli kuvata kolmen Parkinsonin tautia sairastavan henkilön kokemuksia virtuaalitodellisuuden käyttöön perustuvasta harjoittelusta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruussa käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset kuvaavat laajasti osallistujien kokemuksia VR-harjoittelusta. VR-harjoittelu koettiin sopivaksi kuntoutusmenetelmäksi perinteisen fysioterapian rinnalle ja sen koettiin sopivan Parkinsonin tautia sairastaville. VR-harjoittelun koettiin harjoittavan toimintakykyä monipuolisesti ja sen nykyaikaisuutta ja erilaisuutta perinteiseen fysioterapiaan verrattuna pidettiin hyvänä asiana.
Kokemuksia VR-harjoittelun käytöstä ja käytettävyydestä fysioterapiassa voisi kartoittaa eri käyttäjäryhmiltä sekä fysioterapeuteilta. VR-teknologian hyödyntämismahdollisuuksia etäkuntoutuksessa voitaisiin myös tutkia. VR-harjoittelun vaikuttavuutta tulee tutkia lisää sen vaikutusmekanismien osalta.