Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatusryhmän toiminnassa

Kaasinen, Elisa (2020)

Avaa tiedosto
Kaasinen_Elisa.pdf (926.8Kt)
Lataukset: 


Kaasinen, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517249
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten positiivinen pedagogiikka näkyi varhaiskasvatusryh-män toiminnassa. Lisäksi pohdittiin, kuinka positiivisen pedagogiikan toteuttamista voitiin tukea. Toimeksiantajana oli Päiväkotiyhdistys Omenapuu, joka on vanhempainyhdistyksen ylläpitämä yksityinen päiväkoti. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkodin 1-4-vuotiaiden lasten ryhmässä.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen piirteitä omaava, laadullisin menetel-min toteutettu toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tarkasteltiin päiväkoti Omenapuun toiminnan kehittämistä. Opinnäytetyö koostui ryhmän kasvattajien teemahaastattelusta, toiminnan kehittämi-sestä sekä toimintaa reflektoivasta loppuarvioinnista. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, osallisuutta, yhteisöllisyyttä, pienryhmätoimintaa, pedagogista dokumentointia ja positiivista pedagogiikkaa. Toimintaa kehitettiin ja arvioitiin positiivisen pedagogiikan PERMA-teorian avulla.

Opinnäytetyön tuloksena kartutettiin tietämystä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhais-kasvatuksessa ja saavutettiin ymmärrystä siitä, miten positiivista pedagogiikkaa ja pedagogista dokumentointia käyttämällä voidaan toteuttaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista lapsilähtöistä varhaiskasvatusta. Jatkossa varhaiskasvatusyksikön toimintaa voi edelleen kehittää opinnäytetyössä käytetyn mallin mukaan.
 
The aim of this Bachelor`s thesis was to find out how positive pedagogy occurred in an early edu-cation groups practices. In addition, it was considered how implementing positive pedagogy could be supported. The client of this work was a private day-care center Omenapuu upheld by par-ents´association. The thesis was implemented in an early education group for 1-4-year old chil-dren.
This was a functional thesis, carried out as a qualitative research with the features of a case study and an action study. It reviewed the development of the operation of the kindergarten Omenapuu. It is composed of semi-structured interview for group educators, development of activities and reflective final evaluation of the operation. The theoretical frame of reference consists of early childhood education, participation, collaboration, small group activity, positive pedagogy and ped-agogical documentation. PERMAtheory of positive pedagogy was used to develop and evaluate activity.
The knowledge about implementation of positive pedagogy in early childhood education was in-creased as a result of the thesis. Also the comprehension of carrying out child-oriented early edu-cation that is in compliance with the National Core Curriculum for early childhood education and care (ECEC) was achieved. In the future, the operation of the early childhood education unit can be developed further according to model used in thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste