Pilke päiväkotien musiikkikasvatuksen edistäminen
Siponen, Sanna; Kaaja, Krista (2020)
Siponen, Sanna
Kaaja, Krista
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517267
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi yksityinen Pilke musiikkipäiväkoti Tuulikello. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää musiikkipainotteisissa Pilke päiväkodeissa tapahtuvaa musiikkikasvatusta musiikkikasvatukseen liittyvän materiaalipaketin avulla. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskeiset käsitteet muodostuivat lapsen kasvua ja kehitystä, musiikkikasvatusta ja musiikkitoiminnan suunnittelua käsittelevistä teemoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa helposti saatavilla oleva apuväline musiikkikasvatuksen tueksi. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa materiaalipaketti, joka sisältää erilaisia musiikkitoimintoja sekä vinkkejä musiikkitoiminnan järjestämiseen eri ikäryhmien kanssa. Materiaalipaketti otettiin käyttöön huhtikuussa 2020 jokaisessa Pilkkeen musiikkipainotteisessa yksikössä.
Kehittämistyön näkökulmaa tarkasteltaessa musiikkipainotteisissa Pilke päiväkodeissa työskentelevät varhaiskasvattajat saivat materiaalipaketista käytännönläheisen apuvälineen oman työnsä suunnittelun tueksi. Työn tuloksena rakentui kokonaisuus, jossa on huomioitu ja yhdistetty tutkittua tietoa ja teoreettista näkökulmaa musiikkikasvatukseen liittyen, henkilöstöltä nousseita ajatuksia, sekä niitä näkökulmia, joita meillä itsellämme oli Pilke päiväkotien musiikkikasvatuksen edistämiseen liittyen. Laadimme materiaalipaketin sähköiseen muotoon, jotta sen päivittäminen olisi vaivatonta myös tulevaisuudessa. Materiaalipakettia varten teimme tiedonkeruuta tutustumalla Pilkkeen valmiisiin aineistoihin sekä keräämällä lähdeaineistoa musiikkikasvatuksesta. Käytettävyyttä arvioitiin toteuttamalla kysely, jonka vastauksien kautta analysoimme laadullisen analyysin perusmenetelmällä teemoittelulla materiaalipaketin sisältöä.
Materiaalipaketin hyödynnettävyys ja toimivuus arvioitiin jokaiseen yksikköön lähetetyn verkkokyselylomakkeen avulla. Materiaalipaketin toimintojen rakennetta kuvailtiin selkeäksi ja eri ikäryhmien huomiointi onnistui vastaajien mielestä hyvin. Suurin osa vastaajista tulee hyödyntämään materiaalipakettia tulevaisuudessakin. Jatkokehittämistä ajatellen, voisi jokaiselle ikäryhmälle rakentaa kokonaan omat ikätasoisensa materiaalipaketit.
Kehittämistyön näkökulmaa tarkasteltaessa musiikkipainotteisissa Pilke päiväkodeissa työskentelevät varhaiskasvattajat saivat materiaalipaketista käytännönläheisen apuvälineen oman työnsä suunnittelun tueksi. Työn tuloksena rakentui kokonaisuus, jossa on huomioitu ja yhdistetty tutkittua tietoa ja teoreettista näkökulmaa musiikkikasvatukseen liittyen, henkilöstöltä nousseita ajatuksia, sekä niitä näkökulmia, joita meillä itsellämme oli Pilke päiväkotien musiikkikasvatuksen edistämiseen liittyen. Laadimme materiaalipaketin sähköiseen muotoon, jotta sen päivittäminen olisi vaivatonta myös tulevaisuudessa. Materiaalipakettia varten teimme tiedonkeruuta tutustumalla Pilkkeen valmiisiin aineistoihin sekä keräämällä lähdeaineistoa musiikkikasvatuksesta. Käytettävyyttä arvioitiin toteuttamalla kysely, jonka vastauksien kautta analysoimme laadullisen analyysin perusmenetelmällä teemoittelulla materiaalipaketin sisältöä.
Materiaalipaketin hyödynnettävyys ja toimivuus arvioitiin jokaiseen yksikköön lähetetyn verkkokyselylomakkeen avulla. Materiaalipaketin toimintojen rakennetta kuvailtiin selkeäksi ja eri ikäryhmien huomiointi onnistui vastaajien mielestä hyvin. Suurin osa vastaajista tulee hyödyntämään materiaalipakettia tulevaisuudessakin. Jatkokehittämistä ajatellen, voisi jokaiselle ikäryhmälle rakentaa kokonaan omat ikätasoisensa materiaalipaketit.