Kokouspalvelupakettien hintatason ja asiakkaiden kokouspalvelubudjettien selvitys
Turunen, Ronja (2020)
Turunen, Ronja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Porvoossa sijaitseva majoitus-, kokous-, sekä virkistyspalveluja tuottava Kokouspoukama Oy. Tarkoituksena oli kartoittaa kokouspalveluita tuottavien yritysten palvelupakettien sisältöjä hintoineen selvittäen lisäksi asiakkaiden tarpeita sekä budjettia kokouspalveluiden ostamiseen liittyen. Tavoitteena oli muodostaa tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta kehitysehdotuksia Kokouspoukama Oy:n kokouspalvelutoiminnan kehittämisen tueksi.
Työn tietoperusta koostui kokouspalveluiden tuottamisesta, kuten kokouspalveluiden hinnoittelusta ja järjestelyistä. Tutkimusmenetelminä käytettiin avointa haastattelua, net scoutingia sekä kyselyä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin tarjouspyyntömenettelyä. Avoin haastattelu tehtiin toimeksiantajalle, saadut vastaukset toimivat apuna tarjouspyyntölomakkeen teossa. Net scoutingilla etsittiin tarjouspyyntömenettelyyn sopivia yrityksiä. Menetelmällä löytyi 11 yritystä, tarjoukset saatiin kahdeksalta yritykseltä. Kyselyä käytettiin asiakkaan budjetin sekä palveluun liittyvien tarpeiden selvittämiseen. Kysely lähetettiin 28 henkilölle, vastauksia saatiin 26 kappaletta.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat kokouspalveluiden hintatasoon liittyvät tiedot sekä asiakkaan kokouspalveluita varten varaama budjetin suuruus. Tarjouspyynnössä pyydettiin hintaerittelyä yhden- sekä kahden päivän mittaisille tilaisuuksille. Hintahajonta yhden päivän tilaisuuksien välillä ei ollut merkittävää, sen sijaan kahden päivän tilaisuuksien välinen hintahajonta oli merkittävämpää hintojen vaihdellessa 200,00€500,00€ välillä/hlö. Tutkimustuloksista voitiin havaita asiakkaan varaaman budjetin kohtaavan palveluntarjoajien hintatason kanssa.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena syntyi kehitysehdotuksia, joita Kokouspoukama Oy käyttää oman kokouspalvelutoimintansa kehittämisen tukena. Keskeisiksi kehitysehdotuksiksi nousivat toimeksiantajan internetsivuille julkaistavat kokouspalveluiden hinnat sekä ohjelmistotarjonnan lisääminen etenkin meriaktiviteetteja silmällä pitäen.
Työn tietoperusta koostui kokouspalveluiden tuottamisesta, kuten kokouspalveluiden hinnoittelusta ja järjestelyistä. Tutkimusmenetelminä käytettiin avointa haastattelua, net scoutingia sekä kyselyä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin tarjouspyyntömenettelyä. Avoin haastattelu tehtiin toimeksiantajalle, saadut vastaukset toimivat apuna tarjouspyyntölomakkeen teossa. Net scoutingilla etsittiin tarjouspyyntömenettelyyn sopivia yrityksiä. Menetelmällä löytyi 11 yritystä, tarjoukset saatiin kahdeksalta yritykseltä. Kyselyä käytettiin asiakkaan budjetin sekä palveluun liittyvien tarpeiden selvittämiseen. Kysely lähetettiin 28 henkilölle, vastauksia saatiin 26 kappaletta.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen keskeisimmiksi tuloksiksi nousivat kokouspalveluiden hintatasoon liittyvät tiedot sekä asiakkaan kokouspalveluita varten varaama budjetin suuruus. Tarjouspyynnössä pyydettiin hintaerittelyä yhden- sekä kahden päivän mittaisille tilaisuuksille. Hintahajonta yhden päivän tilaisuuksien välillä ei ollut merkittävää, sen sijaan kahden päivän tilaisuuksien välinen hintahajonta oli merkittävämpää hintojen vaihdellessa 200,00€500,00€ välillä/hlö. Tutkimustuloksista voitiin havaita asiakkaan varaaman budjetin kohtaavan palveluntarjoajien hintatason kanssa.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena syntyi kehitysehdotuksia, joita Kokouspoukama Oy käyttää oman kokouspalvelutoimintansa kehittämisen tukena. Keskeisiksi kehitysehdotuksiksi nousivat toimeksiantajan internetsivuille julkaistavat kokouspalveluiden hinnat sekä ohjelmistotarjonnan lisääminen etenkin meriaktiviteetteja silmällä pitäen.