"Yhteisen asiakkaan asialla" - näkemyksiä ja kokemuksia lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyöstä lastenkodin työntekijöiden näkökulmasta
Rinne, Paula (2020)
Rinne, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517434
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastellaan erään lastenkodin LAPE-hankkeen myötä tullutta pilotointia lastenkodin ja lastenpsykiatrian yhteistyöstä. LAPE-hanke eli lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma on ollut eräs edellisen hallituskauden kärkihankkeista. Tavoitteena siinä on ollut palveluiden yhteensovittaminen siten, että vaikeissa elämäntilanteissa elävät lapset ja nuoret saavat parhaan mahdollisen avun ja palvelut. Pilotoinnilla pyritään muodostamaan malli, jolla yhteistyö on tarkoitus saada mahdollisimman joustavaksi molempien tahojen osaamista hyödyntäen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on määritellä lastensuojelun työntekijöiden näkökulmasta pilotoinnista syntynyttä yhteistyötä. Tarkastelen etenkin sitä, mitä yhteistyö tarkoittaa käytännössä. Lisäksi tarkoituksenani on selvittää, mitkä ovat onnistuneen yhteistyön vaikutukset lastenkodin arjen toimintaan ja työntekijöiden jaksamiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmetodina käytetään teemahaastattelun puolistrukturoituja kysymyksiä. Kirjalliseen kyselyyn vastaavat lastenkodin työntekijät. Tämän lisäksi osallistun suunnittelu- ja työpajatoimintoihin, joita havainnoin ja teen salassapitosäännökset huomioiden kenttätutkimuspäiväkirjaa. Aineistoni koostuu 12 lastenkodin työntekijän täyttämästä kyselylomakkeesta. Apuna aineiston analyysissä käytän kenttäpäiväkirjojani työpajoista ja suunnittelupalavereista.
Kirjallisuuskatsauksessa käsittelen lastensuojelua ja erityisesti lastenkodin hyvän arjen elementtejä. Tämän lisäksi määrittelen perhetyötä ja moniammatillista yhteistyötä lastensuojelun ja lastenpsykiatrian välillä. Saamieni aineistojen avulla analysoin teemoittain yhteistyötä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastenkodin työntekijöiden ja lastenpsykiatrian työntekijöiden välinen yhteistyö on monipuolista. Se kattaa esimerkiksi oman työntekijän kanssa toteutetun yhteydenpidon sekä verkostoneuvottelut ja työpajat. Onnistuneen yhteistyön tekijöitä ovat kyselyn perusteella yhteinen aika, keskinäinen arvostus ja yhteisen suunnan löytyminen.
Tuloksista voi vetää johtopäätöksen, että ajatukset yhteistyöstä ja toiveet sen toteutumisesta ovat käytännönläheisiä. Yhdeksi tärkeäksi tekijäksi niin onnistumisissa kuin haasteissakin nousi itse työntekijöiden oma osuus. Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian väliselle onnistuneelle yhteistyölle on todellakin tarvetta, sillä kun yhteistyö on onnistunutta, se vaikuttaa positiivisesti niin lapsen etuun kuin työntekijöiden työhyvinvointiin.
Opinnäytetyöni tavoitteena on määritellä lastensuojelun työntekijöiden näkökulmasta pilotoinnista syntynyttä yhteistyötä. Tarkastelen etenkin sitä, mitä yhteistyö tarkoittaa käytännössä. Lisäksi tarkoituksenani on selvittää, mitkä ovat onnistuneen yhteistyön vaikutukset lastenkodin arjen toimintaan ja työntekijöiden jaksamiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmetodina käytetään teemahaastattelun puolistrukturoituja kysymyksiä. Kirjalliseen kyselyyn vastaavat lastenkodin työntekijät. Tämän lisäksi osallistun suunnittelu- ja työpajatoimintoihin, joita havainnoin ja teen salassapitosäännökset huomioiden kenttätutkimuspäiväkirjaa. Aineistoni koostuu 12 lastenkodin työntekijän täyttämästä kyselylomakkeesta. Apuna aineiston analyysissä käytän kenttäpäiväkirjojani työpajoista ja suunnittelupalavereista.
Kirjallisuuskatsauksessa käsittelen lastensuojelua ja erityisesti lastenkodin hyvän arjen elementtejä. Tämän lisäksi määrittelen perhetyötä ja moniammatillista yhteistyötä lastensuojelun ja lastenpsykiatrian välillä. Saamieni aineistojen avulla analysoin teemoittain yhteistyötä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastenkodin työntekijöiden ja lastenpsykiatrian työntekijöiden välinen yhteistyö on monipuolista. Se kattaa esimerkiksi oman työntekijän kanssa toteutetun yhteydenpidon sekä verkostoneuvottelut ja työpajat. Onnistuneen yhteistyön tekijöitä ovat kyselyn perusteella yhteinen aika, keskinäinen arvostus ja yhteisen suunnan löytyminen.
Tuloksista voi vetää johtopäätöksen, että ajatukset yhteistyöstä ja toiveet sen toteutumisesta ovat käytännönläheisiä. Yhdeksi tärkeäksi tekijäksi niin onnistumisissa kuin haasteissakin nousi itse työntekijöiden oma osuus. Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian väliselle onnistuneelle yhteistyölle on todellakin tarvetta, sillä kun yhteistyö on onnistunutta, se vaikuttaa positiivisesti niin lapsen etuun kuin työntekijöiden työhyvinvointiin.