5. luokkalaisten psykososiaalinen hyvinvointi ja tämän huomioiminen laajoissa terveystarkastuksissa: kirjallisuuskatsaus
Hietanen, Teea; Laitinen, Heidi; Rautakoski, Sirkku (2020)
Hietanen, Teea
Laitinen, Heidi
Rautakoski, Sirkku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617511
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, minkälaiset tekijät vaikuttavat 5. luokkalaisen psykososiaaliseen hyvinvointiin. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kouluterveydenhuollon kanssa. Työn tavoitteena oli tuoda ajankohtaista tietoa yhteistyökumppanille ja terveydenhoitajille 5. luokkalaisten psykososiaalisesta hyvinvoinnista. Tätä tietoa terveydenhoitajat voivat hyödyntää laajoissa terveystarkastuksissa ja lasten kohtaamisessa. Tavoitteena oli tuoda hyötyä myös 5. luokkalaiselle ja hänen perheelleen sekä kouluyhteisölle lisäämällä hyvinvointia, ehkäisemällä lasten ongelmien kasaantumista sekä lisäämällä tehokkaampaa puuttumista. Opinnäytetyö soveltuu myös muille terveydenhuollon ammattilaisille, alan opiskelijoille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.
Tietoperusta koostui hyvinvoinnista, psykososiaalisuudesta, 5. luokkalaisesta, kouluterveydenhuollosta, laajasta terveystarkastuksesta ja 5. luokkalaisen laajasta terveystarkastuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tuloksia analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällönanalyysia. Tulokset muodostuivat psyykkisestä hyvinvoinnista, perheestä, kavereista, yksilöstä, perheen taloudellisesta tilanteesta, koulusta sekä ympäristöstä.
Tulokset kuitenkin viittaavat, ettei voida katsoa pelkästään yksittäisiä tekijöitä, vaan ne tulee huomioida kokonaisuutena, monien tekijöiden vaikuttaessa toisiinsa. Tuloksia on hyvä hyödyntää 5. luokkalaisen laajassa terveystarkastuksessa, koska psykososiaalinen hyvinvointi on osa tarkastuksen runkoa. Työn tuloksissa huomattiin psykososiaalisen hyvinvoinnin vaikuttavan lapseen merkittävästi. Ympäristön ollessa kuitenkin alati muuntautuva, se muokkaa myös yksilön psykososiaalista hyvinvointia. Tästä syystä aihetta tulee tutkia lisää. The aim of Bachelor’s thesis was to describe which factors affect the psychosocial well-being of a 5th graders. Thesis was made in co-operation with the City of Vantaa school health care. The object of the work was to bring current information for the for public health nurses about the psychosocial well-being of 5th graders. Public health nurses can utilize this information in comprehensive health examination and in encountering children. The aim was to bring benefit for 5th graders and their families as well as school community by increasing well-being, preventing the accumulation of problems and increasing effective intervention. Thesis is suitable for other healthcare professionals, students and others interested in this topic.
The knowledge base consisted of well-being, psychosocial, 5th grader, school health care, comprehensive health examination, and 5th grade comprehensive health examination. Thesis was made as a descriptive literature review and analyzed by qualitative content analysis. The results were formed by mental well-being, family, friends, the individual, the family's financial situation, school, and the environment.
The results need to be considered as a whole, because many factors are interacting with each other. Psychosocial well-being is already a part of comprehensive health examination so the results are valid to utilize. The results showed that psychosocial well-being significantly affected the child. However, while the environment is transformative, it also shapes an individual’s psychosocial well-being. For this reason, the subject needs further research.
Tietoperusta koostui hyvinvoinnista, psykososiaalisuudesta, 5. luokkalaisesta, kouluterveydenhuollosta, laajasta terveystarkastuksesta ja 5. luokkalaisen laajasta terveystarkastuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tuloksia analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällönanalyysia. Tulokset muodostuivat psyykkisestä hyvinvoinnista, perheestä, kavereista, yksilöstä, perheen taloudellisesta tilanteesta, koulusta sekä ympäristöstä.
Tulokset kuitenkin viittaavat, ettei voida katsoa pelkästään yksittäisiä tekijöitä, vaan ne tulee huomioida kokonaisuutena, monien tekijöiden vaikuttaessa toisiinsa. Tuloksia on hyvä hyödyntää 5. luokkalaisen laajassa terveystarkastuksessa, koska psykososiaalinen hyvinvointi on osa tarkastuksen runkoa. Työn tuloksissa huomattiin psykososiaalisen hyvinvoinnin vaikuttavan lapseen merkittävästi. Ympäristön ollessa kuitenkin alati muuntautuva, se muokkaa myös yksilön psykososiaalista hyvinvointia. Tästä syystä aihetta tulee tutkia lisää.
The knowledge base consisted of well-being, psychosocial, 5th grader, school health care, comprehensive health examination, and 5th grade comprehensive health examination. Thesis was made as a descriptive literature review and analyzed by qualitative content analysis. The results were formed by mental well-being, family, friends, the individual, the family's financial situation, school, and the environment.
The results need to be considered as a whole, because many factors are interacting with each other. Psychosocial well-being is already a part of comprehensive health examination so the results are valid to utilize. The results showed that psychosocial well-being significantly affected the child. However, while the environment is transformative, it also shapes an individual’s psychosocial well-being. For this reason, the subject needs further research.