Kunnallisten palveluiden sähköistäminen: esimerkkinä Lohjan kaupunki
Marjokorpi, Sanna; Jokela, Saara (2011)
Marjokorpi, Sanna
Jokela, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102814060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102814060
Tiivistelmä
Palveluiden sähköistäminen on hyvin ajankohtainen asia Lohjan kaupungilla tällä hetkellä. Lohjan kaupunki haluaa kehittää sähköistämisprosesseja ja selvittää siihen liittyviä mahdollisuuksia. Lohjan kaupungilla on meneillään Potkua palveluprosesseihin –projekti, johon tämä työ liittyy.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää julkisten palveluiden sähköistämisen tarpeita Lohjan kaupungilla sekä antaa kehittämisehdotuksia palvelujen sähköistämiseen liittyen. Sähköisten palveluiden kehittämisen tarpeita selvitettiin kolmen eri tulosyksikön johtajien haastatteluiden sekä kahden muun Lohjan kaupungin työntekijän haastattelun avulla. Tulosyksiköt olivat asiakaspalvelukeskus, sivistyskeskus sekä kaupunkisuunnittelukeskus ja haastateltavia henkilöitä oli yhteensä kaksitoista.
Haastatteluista tuli ilmi paljon niin kaupungin sisäisiä kuin ulkoisia palveluiden sähköistämistarpeita. Tässä työssä keskityttiin ulkoisten palveluiden sähköistämisen kehittämisehdotuksiin.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella selvitettiin tarkemmin, mitkä ovat tärkeitä ja ajankohtaisia tarpeita. Näiden selvittämiseen käytettiin workshop–menetelmää. Workshopista saatujen tulosten avulla määritettiin kehittämisehdotuksia palvelujen sähköistämiseksi.
Kehittämisehdotuksiin saatiin kaupungin palautejärjestelmän kehittäminen, tilanvarausjärjestelmän kehittäminen, koko rakennuslupaprosessin sähköistäminen, kaupungin omien kotisivujen kehittäminen, sähköisten lomakkeiden muuttaminen verkkolomakkeiksi, sekä sähköisen tunnistuksen kehittäminen.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää julkisten palveluiden sähköistämisen tarpeita Lohjan kaupungilla sekä antaa kehittämisehdotuksia palvelujen sähköistämiseen liittyen. Sähköisten palveluiden kehittämisen tarpeita selvitettiin kolmen eri tulosyksikön johtajien haastatteluiden sekä kahden muun Lohjan kaupungin työntekijän haastattelun avulla. Tulosyksiköt olivat asiakaspalvelukeskus, sivistyskeskus sekä kaupunkisuunnittelukeskus ja haastateltavia henkilöitä oli yhteensä kaksitoista.
Haastatteluista tuli ilmi paljon niin kaupungin sisäisiä kuin ulkoisia palveluiden sähköistämistarpeita. Tässä työssä keskityttiin ulkoisten palveluiden sähköistämisen kehittämisehdotuksiin.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella selvitettiin tarkemmin, mitkä ovat tärkeitä ja ajankohtaisia tarpeita. Näiden selvittämiseen käytettiin workshop–menetelmää. Workshopista saatujen tulosten avulla määritettiin kehittämisehdotuksia palvelujen sähköistämiseksi.
Kehittämisehdotuksiin saatiin kaupungin palautejärjestelmän kehittäminen, tilanvarausjärjestelmän kehittäminen, koko rakennuslupaprosessin sähköistäminen, kaupungin omien kotisivujen kehittäminen, sähköisten lomakkeiden muuttaminen verkkolomakkeiksi, sekä sähköisen tunnistuksen kehittäminen.