Venäläisen kulttuurin lisääminen Pilke Loiste -päiväkodille
Mastokangas, Anniina; Mäkisalo, Elisa (2020)
Mastokangas, Anniina
Mäkisalo, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517388
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli vahvistaa Pilke tiedepäiväkoti Loisteen varhaiskasvatuksen monikulttuurisuusosaamista venäläisen kulttuurin osalta. Tavoitteenamme oli kehittää venäläistaustaisten lasten kulttuuri-identiteetin huomiointia varhaiskasvatuksessa. Samalla myös annamme mahdollisuuden muille lapsille tulla tietoiseksi venäläisestä kulttuurista kieleen tutustumisen lisäksi myös muilla keinoin.
Opinnäytetyön prosessissa tiedonkeruun ja osallistamisen menetelminä käytettiin muun muassa haastatteluja päiväkodin työntekijöille ja lapsille sekä kyselyä venäläistaustaisille vanhemmille. Arviointimenetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa, lapsilta kerättyä palautetta sekä päiväkodin työntekijöiltä saamaa palautetta.
Opinnäytetyön tuotoksena järjestimme venäläisen kulttuurin teemapäivän Pilke tiedepäiväkoti Loisteelle osallistaen lapsia ja venäläistaustaisia huoltajia. Teemapäivä koostui Lumihiutaletytön ja Pakkasukon ohjaustuokiosta sekä talvitapahtumasta perheille. Tuotoksena teimme myös vinkkivihkon päiväkodin käyttöön. Vinkkivihko sisältää tietoa monikulttuurisesta työstä varhaiskasvatuksessa ja venäläisestä kulttuurista sekä vinkkejä siihen, miten venäläistä kulttuuria voidaan tuoda esille päiväkodin arjessa. Tuotokset toteutettiin opinnäytetyöprosessimme loppuvaiheessa. Ne olivat onnistuneita, ja saimme positiivista palautetta toimeksiantajalta niin teemapäivästä kuin vinkkivihkon käytettävyydestä. The purpose of this practise-based thesis was to strengthen multicultural competence in early childhood education in terms of Russian culture for the Pilke science day-care centre Loiste. The objective in the thesis was to develop the consideration of the cultural identity of children with a Russian background in early childhood education. At the same time, we gave other children the opportunity to become aware of Russian culture not only by getting to know the language but also by other means.
In the process of making this thesis, methods of fact-finding and inclusion were used among other things to interview employees and children, and to conduct a survey to guardians with background in Russian culture. A thesis journal, feedback from children and employees of the day care centre were used as methods of evaluation.
One output of the thesis was to organize a theme day about Russian culture for the Pilke Loiste day-care centre by involving children and guardians with Russian background. The theme day consisted of a guidance session held by Ded Moroz and Snegurochka, and a winter event for families. As a second output we made a guidebook for the day-care centre to use. The guidebook contains information about multicultural work in early childhood education and Russian culture, and tips for how to bring out Russian culture in the daily life of the day-care centre. The outputs were executed near the end of our thesis process. Both were successful and we got positive feedback from our commissioner from the theme day and from the usability of the guidebook.
Opinnäytetyön prosessissa tiedonkeruun ja osallistamisen menetelminä käytettiin muun muassa haastatteluja päiväkodin työntekijöille ja lapsille sekä kyselyä venäläistaustaisille vanhemmille. Arviointimenetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa, lapsilta kerättyä palautetta sekä päiväkodin työntekijöiltä saamaa palautetta.
Opinnäytetyön tuotoksena järjestimme venäläisen kulttuurin teemapäivän Pilke tiedepäiväkoti Loisteelle osallistaen lapsia ja venäläistaustaisia huoltajia. Teemapäivä koostui Lumihiutaletytön ja Pakkasukon ohjaustuokiosta sekä talvitapahtumasta perheille. Tuotoksena teimme myös vinkkivihkon päiväkodin käyttöön. Vinkkivihko sisältää tietoa monikulttuurisesta työstä varhaiskasvatuksessa ja venäläisestä kulttuurista sekä vinkkejä siihen, miten venäläistä kulttuuria voidaan tuoda esille päiväkodin arjessa. Tuotokset toteutettiin opinnäytetyöprosessimme loppuvaiheessa. Ne olivat onnistuneita, ja saimme positiivista palautetta toimeksiantajalta niin teemapäivästä kuin vinkkivihkon käytettävyydestä.
In the process of making this thesis, methods of fact-finding and inclusion were used among other things to interview employees and children, and to conduct a survey to guardians with background in Russian culture. A thesis journal, feedback from children and employees of the day care centre were used as methods of evaluation.
One output of the thesis was to organize a theme day about Russian culture for the Pilke Loiste day-care centre by involving children and guardians with Russian background. The theme day consisted of a guidance session held by Ded Moroz and Snegurochka, and a winter event for families. As a second output we made a guidebook for the day-care centre to use. The guidebook contains information about multicultural work in early childhood education and Russian culture, and tips for how to bring out Russian culture in the daily life of the day-care centre. The outputs were executed near the end of our thesis process. Both were successful and we got positive feedback from our commissioner from the theme day and from the usability of the guidebook.