Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tabletti pedagogisena työvälineenä varhaiskasvatuksessa

Hautala, Anni-Kaisa (2020)

 
Avaa tiedosto
Hautala_Opinnäytetyö.pdf (762.5Kt)
Lataukset: 


Hautala, Anni-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tablet-laitteen roolia päiväkodin pedagogisessa toiminnassa. Tavoitteena oli tuottaa kvantitatiivista materiaalia laitteen käytöstä varhaiskasvatustoiminnassa, jota tarkastelemalla hyödyntämisestä saadaan kokonaiskuva liittyen käyttökertoihin ja -määriin sekä käyttötapoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Vantaan kunnallisen päiväkodin kanssa. Tämä päiväkoti voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia tablet-laitteiden käytön tarkastelussa ja mahdollisessa kehittämisessä. Tuloksista sai yleiskuvan kyseisen päiväkodin tablet-laitteiden käytöstä henkilöstön ja varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten näkökulmasta.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin teoriaa varhaiskasvatuksesta ja pedagogiikasta, monilukutaidosta sekä tieto- ja viestintäteknologiasta ja mediakasvatuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin henkilöstöltä e-kyselylomakkeella. Lomakkeeseen vastasi yhteensä yhdeksän päiväkodin henkilöstön jäsentä eri ammattinimikkeistä. Aineisto analysoitiin käyttäen keskiarvoa ja keskihajontaa.
Tulosten perusteella tablet-laitteita hyödynnettiin yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatustoiminnassa. Sekä henkilöstön jäsenet että varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset käyttivät tablet-laitteita lukuun ottamatta yhden ryhmän lapsia. Yksi henkilöstön jäsen käytti tablet-laitteita yhden viikon aikana noin 3-7 kertaa noin 10-18 minuutin jaksoissa. Yksi lapsi käytti tablet-laitteita noin 11-19 minuutin jaksoissa. Käyttö oli sekä henkilöstön että lasten näkökulmasta monipuolista. Henkilöstö voisi hyödyntää tablet-laitteita enemmän yhteydenpidossa vanhempiin sekä pedagogisen toiminnan arvioinnissa ja pedagogisessa dokumentoinnissa. Myös koulutusta tablet-laitteiden käytössä voitaisiin harkita. Huomiota olisi hyvä kiinnittää tablet-laitteiden käytön suunnitelmallisuuteen ja tavoitteellisuuteen sekä siihen, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus käyttää tablet-laitteita osana varhaiskasvatustoimintaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste