Digimarkkinoijan tulevaisuuden osaamistarpeet
Vänskä, Lotta (2020)
Vänskä, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717550
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä (PONT) ja toimeksiantajana on Arkkeo Oy. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaisia taitoja tulevaisuuden digimarkkinoijalta vaaditaan ja mitä ominaisuuksia nykypäivän markkinoija ylipäänsä tarvitsee, pärjätäkseen tulevaisuuden työmarkkinoilla. Tavoitteena on myös opinnäytetyönte-kijän kehittyminen digimarkkinoijana ja työntekijänä muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö rakentuu päivittäisistä päiväkirjamerkinnöistä kymmenen viikon ajalta sekä jokaisen viikon päätteeksi tehdystä laajemmasta viikkoanalyysistä. Päiväkirjamerkinnät käsittelevät markkinoijan arkea ja digitaalista markkinointia. Viikkoanalyyseissä käydään läpi digitaalisen markkinoinnin eri välineitä keskittyen viikoittain yhteen teemaan kerrallaan. Viikkoanalyysien tavoitteena on myös avata muutamia yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin käsitteitä ja luoda lukijalle samalla peruskäsitys, mitä digitaalinen markkinointi pitää sisällään. Viikkoanalyyseissä pyritään kehittämään opinnäytetyön tekijän ammatillista osaamista markkinointiviestinnän ammattikirjallisuuteen pohjautuen.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty digimarkkinoinnin teoriaa, joka koostuu niin sähköisistä lähteistä kuin markkinoinnin ammattikirjallisuudesta. Viikkoanalyysien teemat valikoituivat päiväkirjan kirjoittamisen edetessä niin, että ne kattavat isolta osin ne osaamisalueet, joita nykypäivän digimarkkinoinnissa vaaditaan ja joita opinnäytetyön tekijän työnkuvaan kuuluu. Teoriaosuudessa on avattu markkinointia käsitteenä sekä digitaalisen markkinointiviestinnän strategiaa, menetelmiä ja kanavia. Teoriaosuudessa on lisäksi käsitelty brändin ja asiakaskokemuksen merkitystä markkinoinnissa, käyty läpi aktivoivia verkkosivuja, hakukonemarkkinoinnin keinoja, sisältömarkkinointia ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä haasteita. Teoriaa on peilattu myös digimarkkinoijan itsensä johtamiseen ja ammatilliseen kasvuun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käsitys tulevaisuuden osaamisalueista, joita modernilta markkinointityöntekijältä vaaditaan.
Opinnäytetyö rakentuu päivittäisistä päiväkirjamerkinnöistä kymmenen viikon ajalta sekä jokaisen viikon päätteeksi tehdystä laajemmasta viikkoanalyysistä. Päiväkirjamerkinnät käsittelevät markkinoijan arkea ja digitaalista markkinointia. Viikkoanalyyseissä käydään läpi digitaalisen markkinoinnin eri välineitä keskittyen viikoittain yhteen teemaan kerrallaan. Viikkoanalyysien tavoitteena on myös avata muutamia yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin käsitteitä ja luoda lukijalle samalla peruskäsitys, mitä digitaalinen markkinointi pitää sisällään. Viikkoanalyyseissä pyritään kehittämään opinnäytetyön tekijän ammatillista osaamista markkinointiviestinnän ammattikirjallisuuteen pohjautuen.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käsitelty digimarkkinoinnin teoriaa, joka koostuu niin sähköisistä lähteistä kuin markkinoinnin ammattikirjallisuudesta. Viikkoanalyysien teemat valikoituivat päiväkirjan kirjoittamisen edetessä niin, että ne kattavat isolta osin ne osaamisalueet, joita nykypäivän digimarkkinoinnissa vaaditaan ja joita opinnäytetyön tekijän työnkuvaan kuuluu. Teoriaosuudessa on avattu markkinointia käsitteenä sekä digitaalisen markkinointiviestinnän strategiaa, menetelmiä ja kanavia. Teoriaosuudessa on lisäksi käsitelty brändin ja asiakaskokemuksen merkitystä markkinoinnissa, käyty läpi aktivoivia verkkosivuja, hakukonemarkkinoinnin keinoja, sisältömarkkinointia ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä haasteita. Teoriaa on peilattu myös digimarkkinoijan itsensä johtamiseen ja ammatilliseen kasvuun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käsitys tulevaisuuden osaamisalueista, joita modernilta markkinointityöntekijältä vaaditaan.