Sykettä ja Sinfoniaa -yhdistyksen jäsentyytyväisyys ja toiminnan kehittäminen
Lehtonen, Sissi (2020)
Lehtonen, Sissi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717570
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Sykettä ja Sinfoniaa -yhdistyksen jäsentyytyväisyyden mittaaminen ja toiminnan kehittäminen jäsentyytyväisyys- ja kehittämiskyselyn avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kokonaiskuva yhdistyksen jäsentyytyväisyydestä ja luoda kehittämisehdotuksia yhdistyksen toiminnalle. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Sykettä ja Sinfoniaa -yhdistys, jonka tehtävänä on huolehtia Järvenpään keskustan tapahtumista ja toiminnasta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kahdesta asiakokonaisuudesta - yhdistystoiminnasta ja jäsentyytyväisyydestä. Yhdistystoimintaa käsittelevässä tietoperustassa käsiteltiin yhdistystoimintaa käsitteenä, jäsenhankintaa, jäsenlähtöistä kehittämistä ja jäsenyyttä. Jäsentyytyväisyyttä käsittelevässä tietoperustassa käsiteltiin jäsentyytyväisyyttä käsitteenä, palvelun laadun merkitystä jäsentyytyväisyydessä sekä jäsentyytyväisyyden mittaamista. Opinnäytetyön tietoperustaa hyödynnettiin opinnäytetyön asiakastyytyväisyys- ja kehittämiskyselyn laadinnassa.
Yhdistyksen asiakastyytyväisyyden mittaamiseen ja toiminnan kehittämiseen käytettiin menetelmänä kyselyä. Kysely toteutettiin kyselylomakkeena, joka koostui suljetuista kvantitatiivisista kysymyksistä sekä avoimista kvalitatiivisista kysymyksistä. Kyselyssä jaettiin tyytyväisyyttä mittaavat tekijät yhdistyksen toiminnan eri osa-alueisiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Opinnäytetyön kyselyn vastausprosentti oli 19 %. Tuloksista voidaan todeta jäsenten olevan tyytyväisiä yhdistyksen toimintaan. Tyytymättömyyttä oli kuitenkin havaittavissa Järvenpään kaupungin elävyydessä ja viihtyisyydessä. Kyselystä saatujen tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen perusteella luotiin kehittämisehdotuksia koskien yhdistyksen viestinnän ajankohtaisuutta, tapahtumien monipuolisuutta, jäsenhankintaa sekä Järvenpään kaupungin elävyyttä ja viihtyisyyttä
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kahdesta asiakokonaisuudesta - yhdistystoiminnasta ja jäsentyytyväisyydestä. Yhdistystoimintaa käsittelevässä tietoperustassa käsiteltiin yhdistystoimintaa käsitteenä, jäsenhankintaa, jäsenlähtöistä kehittämistä ja jäsenyyttä. Jäsentyytyväisyyttä käsittelevässä tietoperustassa käsiteltiin jäsentyytyväisyyttä käsitteenä, palvelun laadun merkitystä jäsentyytyväisyydessä sekä jäsentyytyväisyyden mittaamista. Opinnäytetyön tietoperustaa hyödynnettiin opinnäytetyön asiakastyytyväisyys- ja kehittämiskyselyn laadinnassa.
Yhdistyksen asiakastyytyväisyyden mittaamiseen ja toiminnan kehittämiseen käytettiin menetelmänä kyselyä. Kysely toteutettiin kyselylomakkeena, joka koostui suljetuista kvantitatiivisista kysymyksistä sekä avoimista kvalitatiivisista kysymyksistä. Kyselyssä jaettiin tyytyväisyyttä mittaavat tekijät yhdistyksen toiminnan eri osa-alueisiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Opinnäytetyön kyselyn vastausprosentti oli 19 %. Tuloksista voidaan todeta jäsenten olevan tyytyväisiä yhdistyksen toimintaan. Tyytymättömyyttä oli kuitenkin havaittavissa Järvenpään kaupungin elävyydessä ja viihtyisyydessä. Kyselystä saatujen tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen perusteella luotiin kehittämisehdotuksia koskien yhdistyksen viestinnän ajankohtaisuutta, tapahtumien monipuolisuutta, jäsenhankintaa sekä Järvenpään kaupungin elävyyttä ja viihtyisyyttä